Wetenschap & Techniek

Baby snapt al: voor grote beloning moet je harder werken

foto: CCfoto: CC
  1. Nieuwschevron right
  2. Baby snapt al: voor grote beloning moet je harder werken

Baby’s van tien maanden snappen al dat mensen meer moeite moeten doen om een grote beloning te krijgen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

Doordat baby’s kunnen niet praten, is het lastig hen te onderzoeken. Ze kunnen geen vragenlijsten invullen of vertellen hoe ze over een bepaalde situatie denken. Daarom verzinnen onderzoekers vernuftige testjes, om toch meer te weten te komen over onze kleine medemensen.

Moeite besparen

Tachtig baby’s kregen animaties te zien waarin een figuurtje moest dealen met een lichte en zware inspanning om een doel te bereiken. Bijvoorbeeld: het figuurtje moest één keer over een klein muurtje springen en één keer over een grote muur om een beloning te bereiken. De ene keer sprong het figuurtje wel over de grote muur, en de andere keer niet, afhankelijk van de beloning. Als het figuurtje de moeite te groot vond voor de beloning, weigerde hij de taak en spaarde zichzelf de moeite. Dit is hieronder duidelijk te zien:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Hier zie je dat het rode figuurtje meer moeite doet voor het gele figuurtje dan voor het blauwe figuurtje. Hij vindt het gele figuurtje blijkbaar waardevoller. Deze video kregen de baby’s eerst te zien, pas daarna begon de test.

Waardevoller

Eerder onderzoek had al uitgewezen dat baby’s verschillen waarnemen in de waarde van objecten. Wanneer iemand consistent één item kiest boven een ander item, kennen baby’s meer waarde toe aan het geselecteerde item. Nu blijkt dat baby’s ook snappen dat mensen meer moeite doen voor een grote beloning. Dat bleek uit analyse van de baby’s die keken naar video 2, de test:

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.


Hier zie je dat het rode poppetje drie keer het gele poppetje verkiest boven het blauwe poppetje. De wetenschappers observeerden de baby’s terwijl ze de video bekeken. Wat bleek? Omdat de baby’s eerst video 1 hadden gezien, vonden ze dit gedrag logisch. Koos het figuurtje – in een andere video - echter voor het blauwe poppetje, dan waren de baby’s verrast.

Opvallend maar waar

De wetenschappers observeerden het kijkgedrag van de baby’s. Opvallend maar waar: de baby’s keken langer naar het scenario waarin het personage moeite deed voor de minder waardevolle beloning. Dat gaf aan dat ze verrast waren over de keuze. Op basis daarvan concluderen de wetenschappers in het blad Science dat baby’s waarde kunnen toekennen aan beloningen.Voor de zekerheid deden de onderzoekers twee experimenten: één waarbij het personage een helling moest beklimmen en één waarbij hij over een gat moest springen. Beide experimenten gaven ongeveer hetzelfde resultaat.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR).

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co

Ster advertentie
Ster advertentie