Politiek
KRO-NCRV

Vertrouwen in BBB geschaad door Gelderse windmolens? 'Je breekt een belofte'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Vertrouwen in BBB geschaad door Gelderse windmolens? 'Je breekt een belofte'

De provincie Gelderland moet er toch aan geloven: er komen zeven windturbines op land in Echteld-Lienden. Hoewel de omwonenden en BBB-vertegenwoordiger Ans Mol fel tegen zijn, komen ze er niet meer onderuit. Schaadt dit het vertrouwen in de BBB? "Het vertrouwen in het algemeen wordt nog beroerder dan het al is", zegt Sandrine Hadderingh, hoofdredacteur van Omroep Gelderland, in het Mediaforum van Spraakmakers.

Het Mediaforum met Sandrina Hadderingh en Elif Isitman

Verkiezingsbeloftes komen en gaan, blijkt maar weer. De BBB maakte zich hard om windmolens op land tegen te gaan, maar in de provincie Gelderland kunnen ze al niet meer terug. "Het is ook logisch wat er gebeurd. Er liggen gewoon afspraken uit het verleden waar de BBB zich aan heeft te houden", stelt Hadderingh.

'Van alles beloven'

Hoewel er "allerlei plannen" zijn om windenergie te stimuleren, zijn er ook veel protesten "omdat mensen het niet zien zitten". Waarom is dat? "Omdat er eigenlijk geen draagvlak voor is, heel vaak. De BBB luistert in die zin naar haar inwoners en kiezers", aldus Hadderingh. "Je kunt van alles beloven. Het is soms opportunisme, soms omdat je er echt achterstaat. Maar sommige dingen vallen nu eenmaal binnen afspraken die we als land hebben en dan komt het er gewoon."

Harde realiteit

Jan de Hoop Scheffer, voormalig secretaris-generaal, zegt dat verkiezingsbeloftes "niet heilig" zijn en "vervliegen" zodra het niet anders kan. "Dit geeft maar weer aan dat een partij als de BBB met de harde realiteit geconfronteerd wordt." Elif Isitman, politiek commentator van WNL, ziet dat dit vaker gebeurd wanneer partijen in de regering komen. "Het doet me denken aan het argument: dit is een Europese afspraak, dus hier kunnen we niet aan tornen."

Vertrouwen

Volgens Isitman had dit soort stellingen van de BBB, evenals van alle partijen, tijdens de campagnetijd al weersproken moeten worden door de journalistiek. "Wat je wel ziet, is dat mensen hierdoor nog meer ontevreden raken, omdat ze dat niet begrijpen en denken: je breekt een belofte", reageert Hadderingh. "Het vertrouwen in het algemeen wordt nog beroerder dan het al is."

Ster advertentie
Ster advertentie