Economie
EO

Voor 10 euro met de trein naar Berlijn? Binnenkort kan het

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Voor 10 euro met de trein naar Berlijn? Binnenkort kan het

Met vliegmaatschappijen als Ryanair kun je spotgoedkoop door heel Europa vliegen, maar treinen blijft onverminderd duur. Dat moet anders, vinden de oprichters van het bedrijf GoVolta, die vanaf volgend jaar treinritten vanaf tien euro willen aanbieden.

Voor een tientje met de trein naar Berlijn (23 april 2024) - Geld of je leven

De oprichters van GoVolta, Hessel Winkelman en Maarten Bastian, waren te gast in Geld of je leven, waar ze vertellen over hun businessmodel. "In elke trein gaan we zo’n 120 stoelen voor tien euro aanbieden. Daarbij is bagage en een stoelreservering niet standaard inbegrepen. Wil je een hutkoffer meenemen van 30 kilo, vragen we daar een toeslag voor", vertelt Winkelman.

Niet alle kaartjes worden zo goedkoop, want winstgevend is dat tientje niet. Ook aan randzaken wordt verdiend, net als budgetvliegmaatschappijen als Ryanair. Eerder lieten de heren met hun bedrijf Green City Trip nachttreinen rijden, waar bijvoorbeeld bijbetaald moest worden voor beddengoed of ontbijt.

Die lage standaardprijzen zijn nodig om klanten een goede vergelijking te laten maken, zegt Winkelman. "Onze tickets komen ook naar voren in een Skyscanner of Google Flights. Het zou oneerlijk zijn als je daar een vliegticket ziet staan voor 20 euro waarbij niks inbegrepen is en een treinticket van 25 euro waarbij alles inbegrepen is. Mensen kijken toch alleen naar de laagste prijs."

Concurrentie met NS

De opkomst van een bedrijf als GoVolta is mogelijk gemaakt omdat de NS het alleenrecht op internationale treinen van en naar Nederland verliest. De organisatie wil naast Berlijn ook op Basel en Kopenhagen gaan rijden.

Met de eerdergenoemde nachttreinen zijn ze inmiddels gestopt: "Dit was uiteindelijk niet zo’n succes. Mensen wilden het wel uitproberen, maar in de praktijk liepen mensen er tegenaan dat ze niet altijd even uitgerust op hun bestemming aankwamen", vertelt Bastian.

'Ze willen iets in hun winkel houden'

Met de dagtreinen komt veel kijken: GoVolta probeert afspraken te maken met de NS. "Ze willen onze tickets verkopen, want ze rijden vanaf volgend jaar alleen nog maar naar Brussel, dus ze willen iets in hun winkel houden", denkt Winkelman.

Hulp krijgen van de NS is lastig, vertelt hij: "We willen capaciteit op het spoor, parkeerruimte voor de trein, de juiste reisinformatie op het station en aansluiting op onze treinen, maar dat zijn nog wel uitdagingen."

De afgelopen jaren hebben de heren weinig geld verdiend. "We hebben alles geïnvesteerd. We hebben geen ander kapitaal. We hebben hier best nachten van wakker gelegen", aldus Bastian.

Voor een tientje met de trein naar Berlijn

Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!

Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.

Meld je hier aan

Ster advertentie
Ster advertentie