Binnenland
KRO-NCRV

Groot onderhoud Nederlandse infrastructuur hard nodig: 'Hier ligt een enorme uitdaging voor het Rijk'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Groot onderhoud Nederlandse infrastructuur hard nodig: 'Hier ligt een enorme uitdaging voor het Rijk'

De Van Brienenoordbrug moet zeer binnenkort gerenoveerd worden, anders dreigen er monsterfiles en verkeerschaos, klinkt het in een brandbrief van burgemeesters Ahmed Aboutaleb (Rotterdam) en Jan van Zanen (Den Haag). Zonder renovatie dreigt de brug in te storten, terwijl veel vracht- en personenverkeer er dagelijks overheen gaat. "Hier ligt een enorme uitdaging voor het Rijk", reageert Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, bij Spraakmakers.

"Als we dit willen aanpakken, moeten we het ánders aanpakken", zegt Terpstra over de renovatie van de Van Brienenoordbrug. De voorzitter van Techniek Nederland noemt de brug een "metafoor" voor de Nederlandse infrastructuur. "Zo’n beetje álles moet gerenoveerd worden. Het gaat niet om nieuwe bruggen en tunnels, maar om renovatieprojecten."

'Het nieuwe concurreren'

Dat renovatie zo lang op zich laat wachten, heeft een oorzaak. Volgens Terpstra krijgen de bedrijven die de renovaties uitvoeren "niet genoeg" betaalt. "De risico's en de aansprakelijkheid wordt voor een deel naar de markt teruggebracht én de marges zijn relatief laag", aldus Terpstra. Daarom is het niet slechts meer geld dat geïnvesteerd moet worden. "Er zijn andere samenwerkingsverbanden nodig. Om te voorkomen dat het vastloopt, moet het Rijk gaan samenwerken. Samenwerken is het nieuwe concurreren."

Storingen

Elisabeth Post, de bestuursvoorzitter van Transportlogistiek Nederland, vreest vooral voor storingen. "Dan mag er geen vrachtverkeer meer over" en dat heeft gevolgen voor heel Nederland. Angelique de Wit, directeur van Greenport West-Holland, deelt die zorgen. "Een tomaat of een ander versproduct kan niet wachten. Die moet zo snel mogelijk naar de retailer toe."

Betere oplossingen

"Na Schiphol zijn wij het grootste economische cluster van Nederland. De economische impact van ons cluster is immens", vervolgt De Wit. "We verwachten van de overheid betere oplossingen. We investeren zelf ook al, maar dat is niet voldoende. We moeten als regio bereikbaar blijven." Ook Post hoopt op snelle verandering. "Uiteindelijk helpt maar één ding en dat is onderhoud."

Geld, tijd en mensen

Het openbaar vervoer loopt tegen dezelfde problemen aan. "We hebben veel spoor in Nederland liggen, dat is tientallen jaren oud. Dat moet vernieuwd worden. Daar hebben we drie dingen voor nodig: geld, middelen en mensen", zegt Helga Cuijpers, regiodirecteur Randstad-Zuid bij ProRail. Als dat onderhoud uitgevoerd wordt, kan het openbaar vervoer ook weer meer mensen naar hun plaats van bestemming brengen. "Dat totaal maakt dat we Nederland bereikbaar houden."

"Na al die jaren is er verzaakt om onderhoud te plegen", denkt luisteraar Arie Koolhaas, die "allemaal achterstallige dingen" ziet. "Als overheid moet je vooruitkijken. We zien al een tiental decennia bezig met de korte termijn-gedachten, niet de lange termijn." Beller Annemiek Delissen noemt de Nederlandse infrastructuur een "meerkoppig monster" waar niemand meer aan wil werken.

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie