Cultuur & Media
NOSNTR

Hoe is Disney zo machtig geworden?

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe is Disney zo machtig geworden?

Op 16 oktober 1923 richtten de broers Walt en Roy hun bedrijf Disney op. 100 jaar verder kent iedereen Mickey Mouse, trokken films als Toy Story wereldwijd volle zalen en staat de Frozen-soundtrack in kinderkamers op repeat. Het mediaconcern heeft ruim 200.000 mensen in dienst en draait wereldwijd bijna 83 miljard dollar aan omzet. Dan Hassler-Forest is mediawetenschapper en vertelt over Disney bij Nieuws en Co.

"Disney is op dit moment het grootste entertainmentbedrijf in Amerika", zegt Hassler-Forest.

Van films tot cruiseschepen

"Hun hoeveelheid films en merchandise dat ze uitzetten is groter dan welk ander bedrijf dan ook." En daarmee is Disney eigenlijk gelijk het machtigste media- en entertainmentbedrijf van de wereld. Het uit zich in veel meer dan alleen de films en series die het bedrijf maakt. Denk bijvoorbeeld ook aan de meerdere pretparken die het bedrijf heeft of zelfs de cruiseschepen die het bedrijf bezit.

Daarnaast zet het bedrijf de toon voor veel maatschappelijke discussie. Hassler-Forest verwijst daarbij naar bijvoorbeeld de live-action remake van 'De Kleine Zeemeermin'. In de tekenfilm is Ariël nog wit, maar in de film wordt ze gespeeld door een zwarte actrice.

Geschiedenis

Volgens Hassler-Forest was Disney heel snel al een groot succes. Er was nog geen televisie dus mensen gingen naar de bioscoop, in die tijd werd daar meer getoond dan alleen maar films. Zo ook animaties, en daarin was Disney wel een pionier, meent Hassler-Forest. Vooral het personage Mickey Mouse werd heel snel ontzettend populair. Al vrij snel kwamen er ook langere films bij kijken.

Een ander aspect van het succes van Disney zijn de themaparken. "Die zijn ontzettend belangrijk geweest, ze hebben een plek gemaakt waar je de fantasiewereld van Disney aan den lijve kan ondervinden", aldus Hassler-Forest. "Disney wilde van entertainment een soort totaalpakket maken." Volgens Hassler-Forest is Walt Disney daarmee heel innovatief geweest. "Hij was eigenlijk de eerste die heeft gezegd dat je meer geld kan verdienen met de merchandise dan aan de films zelf." Hassler-Forest noemt hem daarvoor een genie. Het was namelijk ontzettend slim, onder andere omdat het maken van animatiefilms vrij kostbaar is.

Ook nu blijft het bedrijf zijn macht vergroten door onder andere het overnemen van andere grote filmmaatschappijen. Zoals Marvel of Lucasfilm.

Ster advertentie
Ster advertentie