Achtergrond
BNNVARA

Boek Jamie Li zorgt voor ophef: wat is de invloed van internetberoemdheden?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Boek Jamie Li zorgt voor ophef: wat is de invloed van internetberoemdheden?

In het boek "Sexy, but tired. But sexy." schrijft Jamie Li dat je als vrouw maar zin moet maken in seks om je man tevreden te houden. Ze geeft ook tips over het verbergen van je vetrollen en cellulitis. Het boek staat bovenaan verschillende bestsellerlijsten, maar er is veel kritiek. Jamie Li zou hiermee een jaren '50 beeld van vrouwen neerzetten. In hoeverre zijn influencers verantwoordelijk voor de invloed die ze hebben. En werkt zo'n boek de emancipatie tegen? We spraken er over in De Nieuws BV.

Video niet beschikbaar

Influencers

Snuffel rond op het internet en je ontkomt er bijna niet aan: Influencers. Mensen waarvan de video's, blog's en foto's zoveel volgers hebben dat de makers daadwerkelijk als invloedrijk gezien kunnen worden. Ze praten over de make-up die ze dragen, de kleren die ze kopen of de trainingsschema's die ze aanhouden. De verslagen van hun dagelijks leven beïnvloedt honderdduizenden tot miljoenen op het internet, soms wereldwijd.

Jamie Li is zo'n influencer op het internet. Oorspronkelijk begon ze met het schrijven van columns maar al snel kregen ook de foto's en video's die ze plaatste aandacht. Zeker op social media platform Instagram is ze een bekend figuur. Haar boek "Sexy, but tired. But sexy." kwam haar op veel kritiek te staan door bepaalde passages in het boek waarin ze volgens critici ingaat tegen de huidige emancipatie-ideeën.

Quote

“Even door de zure appel heen bijten, want is de zak eenmaal geleegd, dan heb je de man terug waar je voor hebt getekend. Dan is-ie weer leuk en gezellig”

Jamie Li

Parodie

Linda Duits, mediawetenschapper aan de Universiteit van Utrecht, dacht bij het lezen van bovenstaande passage dat ze met een parodie te maken had. "Ik was verbaasd, omdat je zou denken dat iemand dit in 2018 niet meer kan opschrijven. Ik geloofde bijna niet dat het echt was. Aan de andere kant is het niet nieuw wat ze doet. Veel influencers doen nu wat de meidenbladen vroeger deden. De tips om je vetrolletjes weg te werken kennen we allemaal uit nog uit de Cosmopolitan."

Verantwoordelijkheid

Influencers hebben een zekere verantwoordelijkheid over de boodschap die ze delen met hun volgers, vindt journaliste Suzanne Mensen. Zij was ook verontwaardigd over bepaalde passages uit het boek. "Ik vind dat zij veel invloed heeft en daar komt verantwoordelijkheid bij kijken. Ik vond het voornamelijk storend hoe zij schrijft over hoe jij je man tevreden houdt en zin moet maken in seks als hij dat wil. In mijn realiteitsbeeld gaat dat helemaal nergens over."

Marleen Staal, redacteur bij famme.nl vindt dat je de verantwoordelijkheid zeker niet bij één iemand moet neerleggen. "Het is heel makkelijk om dit probleem op een persoon af te schuiven. Jamie Li is zelf ook beïnvloed en schrijft haar gedachten op. Dit zijn ideeën die bij heel veel meiden spelen. Mensen kunnen zelf ook wel selecteren wat goed en fout is zoals Linda Duits zegt, maar ik denk dat mensen wel degelijk beïnvloedbaar zijn. Als ik kijk naar mijzelf. Een jaar geleden volgde ik ook een dieet en was ik ook beïnvloed door de maatschappij die mij deed geloven dat ik alleen mooi was als ik dun was en het heeft mij veel moeite gekost om dat beeld te veranderen."

Boek van vlogger Jamie Li zorgt voor ophef: wat is de invloed van internetberoemdheden?

Ster advertentie
Ster advertentie