appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

'Sinterklaasbestand AD is een marketingactie'

ANP
donderdag 23 november 2017 | Esther Janssen Twitter

Vanaf het moment dat de Sint voet op Nederlandse bodem zet, tot de dag na zijn vertrek géén discussie over Zwarte Piet. Daarvoor pleit het AD vanochtend op de voorpagina. "Complimenten aan de hoofdredacteur voor deze marketingactie", aldus Sjors Fröhlich in het Mediaforum.

De hoofdredacteur van BNR denkt dat de actie zijn doel voorbij schiet. "Nu gaat iedereen discussiëren of er wel of niet zo'n bestand moet komen." Volgens Hans Nijenhuis, hoofdredacteur van het AD, is het zeker niet als marketingstunt bedoeld.

Standpunten en berichtgeving scheiden

Pieter Klok, plaatsvervangend hoofdredacteur van de Volkskrant, begrijpt de oproep, maar zou zelf nooit met een bestand komen. "Wij proberen bij de Volkskrant standpunten en berichtgeving altijd zorgvuldig te scheiden." Volgens Nijenhuis doe je als krant natuurlijk allereerst verslag, "maar we zien nu dat er eigenlijk geen discussie meer is maar een (verbaal) gevecht". Volgens de hoofdredacteur is dan al snel de boodschap dat iemand 'iets moet doen'. "Wij keken naar elkaar en zeiden, moeten wij dan niet een keer iets doen?"

Journalistiek is de laatste bedrijfstak die discussies moet gaan stoppen

Joost Oranje, hoofdredacteur van Nieuwsuur

Of er bij andere media animo is voor zo'n Sinterklaasbestand is nog maar de vraag. Voor het Mediaforum maakte de redactie een korte rondgang langs een aantal hoofdredacteuren en omroepbazen. Ronald Ockhuysen van het Parool is fel tegen het bestand en Joost Oranje van Nieuwsuur denkt dat de journalistiek wel de laatste bedrijfstak is die discussies zou moeten stoppen. Sjors Fröhlich vindt het heel goed dat de journalistiek af en toe iets agendeert, maar in dit geval denkt hij niet dat de discussie in heftigheid zal afnemen.

Toontje lager

Hoe het bestand precies vorm moet krijgen blijft nog een beetje onduidelijk. In de verslaggeving zal de krant niks laten liggen en ook ingezonden brieven over Zwarte Piet zullen niet geweerd worden. "Maar het mag allemaal een toontje lager, dat is onze oproep", aldus Hans Nijenhuis.

Luister hier het Mediaforum terug

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1