Wetenschap & Techniek

Zoektocht naar 'Feyenoord-gen' heeft weinig met wetenschap te maken

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zoektocht naar 'Feyenoord-gen' heeft weinig met wetenschap te maken

Zit de liefde voor Feyenoord de supporters in het bloed? De club wil dat onderzoeken door het dna van supporters te analyseren. Leuke PR-stunt, maar wetenschappelijk gezien rammelt het onderzoek aan alle kanten.

"Feyenoord, zit dat in je dna?" kopte het AD gisteren. De club en een grote sponsor gaan op zoek naar een mogelijk ‘Feyenoord-gen’, aan de hand van het dna van 168 supporters. Het is de bedoeling dat de deelnemers wangslijm afstaan en een vragenlijst invullen.

Te weinig deelnemers

In hoeverre kunnen we zo’n onderzoek serieus nemen? Nieuws en Co legde het initiatief langs de wetenschappelijke meetlat met Cisca Wijmenga, hoogleraar humane genetica aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Zoektocht naar ‘Feyenoord-gen’ heeft weinig met wetenschap te maken

In principe is het mogelijk om verbanden te onderzoeken tussen dna en gedrag, zegt Wijmenga. Maar om in dat soort studies serieuze resultaten te kunnen behalen, heb je tienduizenden mensen nodig. De groep van 168 deelnemers in dit onderzoek is dus veel te klein om conclusies te kunnen trekken.

Genen zijn niet allesbepalend

Daarnaast is het lastig te bepalen naar welke gedragskenmerken je zou moeten kijken. Want wat zijn de eigenschappen van een Feyenoord-supporter? Wijmenga: "Dit soort kenmerken waar we het over hebben, die zijn genetisch gezien enorm complex." Bovendien is dna absoluut niet allesbepalend in zoiets als liefde voor een club, zegt de hoogleraar. Er zijn allerlei andere factoren – waar je woont, bijvoorbeeld, of hoe je leeft – die daar ook een belangrijke rol in kunnen spelen.

Verkapt marketingonderzoek?

De redactie van Nieuws en Co bekeek ook de vragenlijst die onderdeel is van het onderzoek. Daar bleken opvallend veel vragen te staan die met reclame en sponsoring te maken hebben. Deelnemers moeten bijvoorbeeld reageren op de stelling "Als een speler een bepaald merk gebruikt, vind ik dat merk ook leuk".

Het lijkt er dus op dat de sponsor via het onderzoek vooral meer te weten wil komen over het effect van marketing op de Feyenoord-supporters. "Het lijkt me lastig om naar de genetica te zoeken van iets wat over je sponsor gaat, in plaats van over de supporter zelf", zegt Wijmenga. "De kans dat dit onderzoek iets oplevert over het Feyenoord-gen acht ik nihil."

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR).

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co

Ster advertentie
Ster advertentie