Vijf opvallende ontdekkingen over het menselijk lichaam uit 2017

foto: Unsplashfoto: Unsplash
  2. Vijf opvallende ontdekkingen over het menselijk lichaam uit 2017

[NTR] De werking van het menselijk lichaam is wonderbaarlijk: ons lichaam beschikt over talloze mechanismen en herstelprocessen. Wetenschappers hebben er al veel ontrafeld, maar we weten nog lang niet alles. Ook in 2017 zijn er nieuwe ontdekkingen gedaan, wij zetten vijf opvallende ontdekkingen voor je op een rijtje.

Het aanraken van je baby verandert haar DNA

Steeds meer onderzoek wijst erop dat liefdevol fysiek contact met baby’s allerlei positieve effecten heeft. Uit nieuw onderzoek blijkt dat baby’s die veel werden aangeraakt door hun ouders, vier jaar later verschillen hadden in hun DNA. Wetenschappers vergeleken dat DNA met het DNA van baby’s met weinig lichaamscontact. De laatste jaren blijkt steeds meer dat baby’s veel baat hebben bij lichamelijk contact, zelfs nog voor de rest van hun leven. Hoe diepgaand deze behoefte is, wordt langzaam duidelijk.

Waarom onze hersenen zoveel schade oplopen bij zuurstoftekort

Onze hersenen lopen grote schade op door zuurstoftekort. Meer dan andere organen in ons lichaam, die veel beter een tijdje zonder zuurstof kunnen. Daardoor heeft een herseninfarct vaak grote gevolgen, zoals verlamde lichaamsdelen. Onderzoekers uit Maastricht hebben ontdekt waarom onze hersenen zoveel meer schade oplopen bij zuurstoftekort dan andere organen. Dat komt omdat tijdens een herseninfarct een enzym wordt aangemaakt: NOX4. De Maastrichtse wetenschappers ontdekten dat dit enzym de organen en spieren beschermt, maar juist veel schade veroorzaakt in de hersenen. Ze werken nu aan een middel om die schadelijke werking te remmen.

Hierom hebben vrouwen twee keer vaker astma dan mannen

Vrouwen hebben twee keer vaker astma dan mannen. Waarom was onbekend. In november van dit jaar hebben wetenschappers ontdekt dat het verschil tussen mannen en vrouwen in de puberteit ontstaat, en dat het vrouwelijk geslachtshormoon testosteron de hoofdrol speelt. Bij kinderen zijn de verhoudingen juist omgekeerd: jongens hebben anderhalf keer vaker astma dan meisjes. Lees hier hoe testosteron de verhoudingen in de puberteit totaal omdraait.

Roken tijdens zwangerschap heeft gevolgen voor kleinkinderen

Als een vrouw rookt tijdens haar zwangerschap, kan dat niet alleen gevolgen hebben voor haar eigen kinderen, maar ook voor haar kleinkinderen. Rokende zwangere vrouwen bezorgen hun kleinkinderen zelfs 53 procent meer kans op autisme. De oorzaken van dit verband zijn nog onduidelijk, maar de onderzoekers hebben wel twee mogelijke verklaringen. Je leest ze hier.

Je concentratie niet minder aan einde van de dag

Het blijkt een fabel dat motivatie, discipline en doorzettingsvermogen aan het einde van de dag afnemen. Ook je cognitieve prestaties nemen nauwelijks af in de middag ten opzichte van de ochtend, toont nieuw onderzoek aan. Veel mensen geloven in het fabeltje dat concentratie enorm afneemt in de loop van de dag, maar dat blijkt niet terecht: mentale uitputting is onafhankelijk van het moment van de dag.