Wetenschap & Techniek

Liever extra verkeersdoden dan zelfrijdende auto’s

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  1. Nieuwschevron right
  2. Liever extra verkeersdoden dan zelfrijdende auto’s

[NTR] Als we zelfrijdende auto’s toestaan zodra ze veiliger zijn dan menselijke bestuurders, kunnen we dodelijke slachtoffers voorkomen. Toch dwarsboomt de maatschappij dit besluit.

Het lijkt logisch: zelfrijdende auto’s toestaan zodra ze tien procent veiliger zijn dan menselijke bestuurders. Het zou een deel van de dodelijke verkeersslachtoffers voorkomen. Toch staan we dat besluit als maatschappij waarschijnlijk niet toe. Zelfrijdende auto’s maken namelijk ook fouten, die we minder goed accepteren dan menselijke fouten.

In de tussentijd vallen er doden

Mensen vinden een dodelijk ongeluk door een technische fout van een zelfrijdende auto 4,5 keer zo erg als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout, blijkt uit onderzoek van de TU Delft. Het is daarom logischer dat we wachten met toestaan van de zelfrijdende auto’s tot ze 75 tot 90 procent beter zijn dan menselijke bestuurders. Dat kost over de komende vijftien jaar echter duizenden onnodige verkeersdoden veroorzaakt door menselijke fouten, blijkt uit een schatting van onderzoeksorganisatie RAND RAND.

Zelfrijdende auto doet niet aan WhatsApp

Zelfrijdende auto’s voorkomen ongelukken die gebeuren door menselijke fouten, zoals rijden onder invloed, vermoeid achter het stuur stappen of rijden terwijl je afgeleid bent door je telefoon. 90% van de verkeersongelukken komt door zulke fouten van bestuurders. De zelfrijdende auto’s veroorzaken daardoor minder ongelukken dan mensen, maar ze zijn niet foutloos. Ook zelfrijdende auto’s veroorzaken ongelukken. Bijvoorbeeld door complexe verkeerssituaties, heftig weer of een cyberaanval op de software in de auto.

Airbag doodt kinderen

De geschiedenis van de airbag laat zien hoe moeilijk de maatschappij fouten van techniek accepteert. Toen airbags op de markt kwamen, werden er tienduizenden levens gered. De aribags waren echter gemaakt voor volwassen mannen. Op kinderen en kleine volwassenen had de airbag een tegenovergesteld effect: airbags doodde 121 mensen terwijl ze het ongeluk zonder airbag hadden overleefd. De airbags werden teruggeroepen en de techniek werd verbeterd. Pas toen ook kinderen en kleine volwassenen veilig konden meerijden in een auto met airbag, omarmde de samenleving de techniek. Eerder niet, ook al waren auto’s met airbag veiliger dan zonder.

Snelle ontwikkeling

Naast dat het vroegtijdig toestaan van zelfrijdende auto’s mensenlevens spaart, heeft het nog een voordeel. Zodra de zelfrijdende auto’s onderweg zijn, ontvangen de onderzoekers namelijk data waarmee ze de technologie van de zelfrijdende auto’s kunnen verbeteren. Die verbeteringen, gerealiseerd door het rijden van kilometers in de echte wereld, kunnen lang niet zo snel worden bereikt in het laboratorium of een simulatieomgeving. Als samenleving moeten we beslissen wanneer we de zelfrijdende auto’s invoeren. We zullen moeten accepteren dat zelfrijdende auto’s niet perfect zijn. Ze maken fatale fouten. Net als mensen, maar dan minder.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR).

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co

Ster advertentie
Ster advertentie