BNNVARA

De ontdekking van nieuwe T-cel biedt hoop op een universele kankertherapie

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  2. De ontdekking van nieuwe T-cel biedt hoop op een universele kankertherapie

Onderzoekers van de Cardiff University hebben een nieuwe T-cel ontdekt die alle soorten kanker kan bestrijden. Dat melden ze deze week in het blad Nature Immunloogy. Of de ontdekking lijdt tot de ultieme behandelmethode tegen kanker is de vraag, maar de theorie klinkt hoopvol. Over de ontdekking vertellen Mirjam Heemskerk en Peter Hoogerbrugge in De Nieuws BV.

Uit labtesten bleek de methode te werken tegen onder andere prostaat, borst- en longkanker. "Er zitten nog best wat haken en ogen aan, maar als het zo zou zijn zoals zij beweren dan zou dat heel mooi zijn", vertelt Mirjam Heemskerk onderzoeker bij het LUMC.

Wat is een T-Cel?

T-cellen zijn witte bloedcellen die onderdeel zijn van ons immuunsysteem. Deze cellen herkennen alles wat niet in het lichaam thuishoort en zorgen dat virus geïnfecteerde cellen worden aangevallen. De reden dat T-cellen niet goed werken tegen kanker is omdat kankercellen voornamelijk uit het eigen lichaam komen.

Om kankercellen te bestrijden moeten de T-cellen dus worden aangepast en daarom zoeken onderzoekers al jaren naar verschillende receptoren, ook wel antennes genoemd. Deze antennes zorgen ervoor dat T-cellen kankercellen opsporen en uitschakelen.

Hoe werkt het in de praktijk?

Deze methode is niet nieuw, het wordt zelfs al toegepast in de praktijk. Zo heeft het Prinses Máxima Centrum sinds kort de CAR-T-therapie in hun arsenaal. Met deze innovatieve behandeling worden kinderen met een B-cel acute lymfatische leukemie geholpen.

"Dat zijn dus kinderen die een hele slechte kans op genezen hebben, minder dan 10 procent. Met deze CAR-T kunnen ze 50-60 procent op genezing krijgen. Dat is echt geweldig", aldus Peter Hoogerbrugge Kinderoncoloog bij het Prinses Máxima Centrum.

Jarenlang onderzoek LUMC

Met de CAR-T wordt gebruik gemaakt van de T-cellen van de patiënt die worden afgenomen, aangepast en weer worden teruggeplaatst. Deze aangepaste cellen zorgen er vervolgens voor dat de kankercellen worden uitgeschakeld.

Ook bij het LUMC zijn ze al jaren bezig met onderzoek naar T-cellen, maar dan op een andere manier. Daar zoeken ze naar natuurlijke receptoren in plaats van door de mens gemaakte receptoren. Dat doen ze door de T-cellen van een gezond persoon te onderzoeken en te kijken of zij T-cellen hebben met receptoren die een tumor wel kan herkennen en kan uitschakelen.

Wat is dan het nieuwe van het onderzoek uit Wales?

De onderzoekers van de Cardiff University hopen dat zij een receptor van een T-cel hebben gevonden die alle soorten kanker kan opsporen en bestrijden. Een 'one-size-fits-all' behandeling. Of deze ontdekking zal leiden tot de ultieme behandelmethode tegen kanker is nog maar de vraag. Er is nog veel onderzoek nodig en dat gaat jaren duren. Maar de theorie klinkt hoopvol.

Een nieuwe killer T-cel

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.