NOS

foto: AFPfoto: AFP
  2. Chinezen ontdekken topzwaar zwart gat: 'Dit kan onze kijk op hoe sterren hun leven leiden veranderen'

Chinese astronomen publiceerden deze week in het tijdschrift Nature over een ontdekking die eigenlijk niet kan bestaan: een zwart gat in de Melkweg dat bijna zeventig keer zo zwaar is als de zon. Astrofysicus Nathalie Degenaar vertelde in Met Het Oog op Morgen wat deze ontdekking betekent.

Het zwarte gat ligt op ongeveer 14.000 lichtjaar afstand. Het is geen grote, zoals eerder dit jaar werd ontdekt, vertelt Degenaar. "Je hebt verschillende soorten en dit gaat over de kleinere soort."

Dat hij dan zo zwaar kan zijn is best bijzonder, maar het komt vaker voor. "Er zijn er enkele tientallen bekend, maar dan is de typische massa zo'n tien tot twintig keer onze zon. Deze is dus ongeveer zeventig keer de massa van de zon. Zulke zwarte gaten zouden niet gevormd moeten kunnen worden."

Levensloop van sterren

De onmogelijkheid van dit zwarte gat zit hem in de normale levensloop van sterren. "Hoe zwaarder het zwarte gat, hoe zwaarder de oorspronkelijke ster is geweest. Een hele zware ster stoot heel veel straling uit en verliest ook veel gas in de loop van de tijd. Aan het einde van het leven van de ster is deze dus een stuk kleiner en zeker niet zo zwaar als dit gat."

Toch lijkt het erop dat het toch echt mogelijk is. De Chinese onderzoekers bekeken een ster die ernaast ligt en kwamen erachter dat deze ongewoon veel wiebelt. Dat komt door de straling van een ander object. "Aan de hand daarvan kunnen ze afleiden dat er een massief object in de buurt moet zijn. Ze zagen het niet, dus het moet haast wel een zwart gat zijn."

Maar als ze het niet kunnen zien, hebben de Chinezen dan wel gelijk? Degenaar houdt een slag om de arm. "Het is een heel interessant resultaat, maar er zitten wel moeilijkheden aan het onderzoek. Het kunnen ook twee kleinere gaten zijn in plaats van een grote."

Degenaar kan in ieder geval niet wachten om zelf haar tanden te zetten in dit onderzoek. "Ik ga meteen met mijn promovendus om tafel om te bedenken hoe we dit zwarte gat gaan bestuderen. Als dit klopt, verandert dit ons hele idee op hoe sterren hun leven leiden."

Nathalie Degenaar is astrofysicus bij het Anton Pannekoek Instituut voor Sterrenkunde