Twee nieuwe diersoorten ontdekt in Amsterdams Vondelpark

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  2. Twee nieuwe diersoorten ontdekt in Amsterdams Vondelpark

Om nieuwe diersoorten te ontdekken hoef je niet naar de Galapagoseilanden of naar Borneo. Het team van evolutiebioloog Menno Schilthuizen ontdekte een nieuwe wespen- en keversoort, gewoon in het drukbezochte Vondelpark in Amsterdam.

Nieuwe wesp en kever ontdekt in het Vondelpark

Heel gek is het niet dat de wesp en de kever nog niet eerder waren ontdekt: ze zijn namelijk erg klein. De wesp - een parasitair sluipwespje, om te precies te zijn - is slechts anderhalve millimeter groot.

Nu het nut en de naam nog

Voor de wetenschap is het natuurlijk sowieso belangrijk om zoveel mogelijk soorten in kaart te brengen. Maar wat hebben we er nog meer aan? "Veel sluipwespjes worden in de tuinbouw gebruikt als alternatief voor pesticiden", legt onderzoeker Joris Koene uit. "Het kan best zijn dat zo'n nieuwe sluipwesp parasiteert op een insect waar we wat aan hebben. Door ze te ontdekken, kun je daar achter komen."

De nieuwe soorten hebben op dit moment nog geen naam, maar dat zal niet lang meer duren. Joris Koene: "Die naam mogen we eigenlijk zelf verzinnen. We zouden bijvoorbeeld iets kunnen doen met het woord Vondelpark, omdat ze daar zijn gevonden. Of met het woord Amsterdam, of de naam van iemand uit Amsterdam".

Nieuws & Co besteedde eerder al aandacht aan de start van dit project in het Vondelpark:

Nieuwe diersoorten zoeken in het Vondelpark

Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap