NTR

Fact check: kunnen dode hersenen echt weer actief worden?

foto: Naturefoto: Nature
  2. Fact check: kunnen dode hersenen echt weer actief worden?

Het was spectaculair nieuws: hersencellen in een varkensbrein werden vier uur na het overlijden van het varken weer actief. Maakt dit hersendood omkeerbaar? Neuroloog Gea Drost tempert de verwachtingen.

Werden de dode varkenshersenen echt terug actief?

Hun onderzoek kwam terecht in het wetenschappelijke tijdschrift Nature en kon zowel bij wetenschappers als het grote publiek op veel belangstelling rekenen. Maar wat betekent dit onderzoek nu precies? Zorgen die actieve hersencellen er voor dat de hersenen echt opnieuw actief worden?

Gea Drost, neuroloog bij het Universitair Medisch Centrum Groningen, benadrukt dat in dit onderzoek alleen afzonderlijke cellen actief werden, en kleine verbindingen tussen die cellen. Er was geen sprake van activiteit in netwerken van hersencellen. "Wij kunnen denken en waarnemen dankzij netwerken. Ook de auteurs van dit onderzoek stellen dat ze op geen enkel moment georganiseerde elektrische activiteit in het brein hebben gezien, die je zou kunnen associëren met bewustzijn, gewaarwording of andere hogere hersenfuncties".

Feitelijk was er dus geen sprake van hersenactiviteit: "Er was geen gesynchroniseerde elektrische activiteit zoals we die bijvoorbeeld kunnen waarnemen op een hersenfilmpje".

Waardevol onderzoek

Toch is Drost lovend over het experiment: "Het is in wetenschappelijk opzicht prachtig onderzoek. Hoe ze het herstel van de cellen hebben laten zien – dat is wel verregaander dan we tot op heden dachten."

Moeten we nu anders gaan kijken naar het fenomeen hersendood? "Wat mij betreft gaat u dan veel te ver", reageert Drost in Nieuws & Co. "En ik denk ook dat daadwerkelijke toepassing van deze techniek nog ver weg is. Ik denk wel dat het op den duur wetenschappelijk een middel zou kunnen zijn dat ons meer leert over de beschadigde hersencellen in ons brein, die eventueel weer gezonder zouden kunnen worden."

Hoe werken hersenen eigenlijk? Je leest het in dit uitgebreide artikel op NPO Focus.

Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus