Podcast

Radioprogramma met eigen kapper

foto: Foto: Nationaal Archieffoto: Foto: Nationaal Archief
  1. Nieuwschevron right
  2. Radioprogramma met eigen kapper

De Bonte Dinsdagavondtrein was zo immens populair, dat er naar verluidt op de vooroorlogse dinsdagavond de helft van Nederland aan de radio was gekluisterd.

Grote amusementsshows markeerden de hoogtijdagen van de radio, met miljoenen luisteraars in het land, vertellen Vincent Bijlo en Ger Jochems in de 15e aflevering van de podcast Hallo Hier Hilversum, over de geschiedenis van het medium radio.

{podcast audio="78459" caption="#15 Hallo Hier Hilversum - miljoenenpubliek voor radioshow" }

De Bonte Dinsdagavondtrein geldt als misschien wel de meest succesvolle radioshow uit de geschiedenis van honderd jaar radio in ons land. Oorspronkelijk een evenement dat voor ledenwerving werd ingezet, maar uiteindelijk trok deze AVRO-amusementshow met sketches, liedjes en hoorspelen miljoenen luisteraars.

Het programma was elke dinsdagavond te horen tussen 1936 en 1957, met uitzonder van de oorlogsjaren. Het was een show met publiek: AVRO-leden kwamen met de trein naar Hilversum. In de studio van de AVRO traden allerlei artiesten op die hun bekendheid mede dankten aan deze show, onder leiding van Guus Weitzel. Onder andere Snip & Snap, Toon Hermans en Willy Albert leverden bijdrages in het programma.

Weitzel begon zijn loopbaan bij bij Idzerda, de grondlegger van de radio in Den Haag. Hij presenteerde ook een ander, razend populair, radioprogramma in die tijd: Schip van de Week, waarin luisteraars groeten mochten overbrengen.

Kapsalon

De Bonte Dinsdagavondtrein had een eigen lied met de tekst:

"Elke dinsdag doet een bonte dinsdagavondtrein alle huizen aan van o­ns land. En ze leert de mensen weer een beetje vrolijk te zijn. Overal waar zij belandt. Tjoeke, tjoeke, tjoeke, tjoeke, tjoeke, tjoeke. Geeft haar veilig spoor. Tjoeke, tjoeke, tjoeke tjoeke, tjoeke. Laat haar lachend door! Want de volgepropte dinsdagavondtrein puft u zorgen aan de kant."

Aan het programma was ook een eigen kapper verbonden. "Artiesten moesten er piekfijn uitzien voor het publiek. Daarom moesten ze eerst langs de AVRO-kapper. Tot in de jaren tachtig was de AVRO-kapper een fenomeen op het Mediapark", vertelt Ger Jochems. Tot op de dag van vandaag is er op het Mediapark in Hilversum een kapsalon te vinden, maar daar is niet meer de naam van een omroep aan verbonden.

Ster advertentie
Ster advertentie