Cultuur & Media
MAX

Hoe poppodium Paradiso de strijd aangaat met tickethandelaren

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe poppodium Paradiso de strijd aangaat met tickethandelaren

De meeste mensen zullen het wel herkennen: je wil naar een concert van je favoriete band, maar de tickets zijn uitverkocht. Grote kans dat een deel van de tickets in handen is gekomen van tickethandelaren, die tegen woekerprijzen de tickets proberen door te verkopen. Poptempel Paradiso is deze tweedehands-tickethandel zat. Daarom hebben ze besloten om deze handelaren op te sporen en hun tickets ongeldig te maken. Erik Luyten is Hoofd Ticketing van Paradiso en vertelt hoe ze dat aanpakken in Villa VdB.

Hoe gaan de tickethandelaren te werk?

Vaak is er een maximum aantal tickets dat je bij een concert kan kopen. Hoe komen de tickethandelaren dan tóch aan de grote hoeveelheden tickets? "Ze gaan heel geraffineerd te werk. Ze werken met verschillende computers, hele serverparken lijkt het soms wel. Dan kopen ze per account het maximaal aantal tickets, dat is bij ons 4 of 8" aldus Luyten.

Data-analyse

Het poppodium speurde naar de zwarthandelaren door middel van een data-analyse. "We hebben ieder jaar een heleboel bezoekers, zo'n 700.000. Daarmee ontvangen we ook veel data, en we zijn die data gaan analyseren." Daarna is het poppodium gaan kijken wat de patronen zijn van de opkopers die ze al in het vizier hadden. "En zo hebben we ook andere opkopers op de radar gekregen."

Paradiso sprak bij dit onderzoek ook bezoekers aan. "We wilden controleren of de tickets van tickethandelaren die we op het oog hadden, ook écht van tickethandelaren kwamen. Dus hebben we steekproefsgewijs bezoekers ter controle gevraagd waar ze de tickets vandaan hadden en wat ze ervoor betaald hebben" legt Luyten uit. Daar kwamen soms ongelofelijk hoge prijzen uit: "Er zijn gevallen bekend waar bezoekers 200, 300 of 400 euro te veel betaald hadden."

Hebben de bezoekers door dat ze tickets kochten van opkopers? "Vaak niet. Bezoekers zoeken vaak naar tickets via Google. De eerste zoekresultaten zijn dan vaak van opkopers en men koopt dan via deze links de tickets. Helaas weten ze ons eigen ticketplatform dan niet te vinden" vertelt Luyten.

Zoektocht gaat door

Toch is het opsporen nog lang niet klaar, vertelt Luyten: "We hebben hiermee het topje van de ijsberg denken we, dus we zijn nog lang niet klaar met deze actie. We hopen hiermee opkopers te ontmoedigen om door te gaan met deze praktijken. Hopelijk gaan andere poppodia en festivals hier ook mee aan de slag."

Politiek

Ex-politicus Peter Kwint van de SP heeft zich eerder al hard gemaakt om dit probleem aan te kaarten. Kan de politiek meer doen? "Zeker. Wij zien dat het probleem erg groot is - er zijn programma's waar 10-15% van de kaarten opgekocht zijn door woekerhandelaren. Wetgeving zou ons zeker helpen om acties zoals wij die hebben gedaan vóór te zijn."

Villa VdB

Villa VdB (Omroep MAX) hoor je van maandag t/m donderdag van 14.00 tot 15.30 uur op NPO Radio 1. Gepresenteerd door Jurgen van den Berg.

Ster advertentie
Ster advertentie