Cultuur & Media
BNNVARA

De toekomst van de Oscars is streaming

  1. Nieuwschevron right
  2. De toekomst van de Oscars is streaming

De Oscars: allang niet alleen meer de feestavond om de filmindustrie in het zonnetje te zetten. De kritiek op maatschappelijke kwesties en de teruglopende kijkcijfers voeren al jaren de boventoon en de filmindustrie lijkt snel te veranderen door streaminggiganten. Daan de Witte, filmjournalist bij Fok.nl, geeft bij Vroeg! zijn eerste reactie op de afgelopen Oscars en vertelt over de veranderende filmindustrie.

Video niet beschikbaar

De awards zijn uitgereikt, en De Witte is vooral niet verrast: "Het was allemaal weer heel voorspelbaar." Wat wel opvallend was is dat Dune, de commercieel-succesvolste film, de meeste prijzen heeft binnengesleept. Dit is volgens De Witte opvallend omdat normaal gesproken minder succesvolle films prijzen winnen.

Verandering

In de acht jaar dat de journalist de filmwereld volgt, heeft hij veel zien veranderen. Vooral de prominente rol van streamingdiensten vindt hij opvallend. "Er is zoveel meer aanbod bijgekomen door streaming. Je hebt als consument bijna teveel om te kijken."

Het succes van de streamingdiensten is deels te verklaren door de pandemie denkt De Witte. "Veel mensen moesten thuis blijven, zo was er veel publiek voor deze diensten." Maar ook het slim films opkopen van productiehuizen heeft bijgedragen aan het succes van streaming.

De Witte legt uit dat tijdens de coronapandemie filmstudio's keuzes moesten maken: houden we de films op de plank tot ze in de bioscoop gedraaid kunnen worden, of verkopen we onze producties aan streamingdiensten. Dat laatste is veel gebeurd, zo hebben Amazon Prime en Netflix veel opgekocht. Met succes, want de prijs voor beste film, CODA, is uitgebracht op de streamingdienst Apple TV+.

Representatie

Naast de opkomst van streamingdiensten ziet De Witte ook een verandering in maatschappelijke kwesties. "Er ligt steeds meer nadruk op representatie", aldus De Witte. Na de befaamde #OscarsSoWhite in 2015 en de opkomst van #MeToo in 2017, ziet De Witte dat er langzaam meer diversiteit en bewustwording binnen de organisatie en de nominaties van de Oscars ontstaan. "Dit alles gebeurt wel langzaam, dus daar is nog een slag te winnen", aldus De Witte.

Teruglopende kijkcijfers

Al jaren lopen de kijkcijfers van de Oscars terug, zo beleefde het vorig jaar een dieptepunt van 10 miljoen kijkers, waar eerst makkelijk het dubbele werd gehaald. En dat komt volgens De Witte niet door #OscarsSoWhite en #MeToo. "Kijkers vinden het te voorspelbaar en het duurt heel lang, zo is de duur van de speeches in een aantal jaar verdubbelt. Ook is er kritiek dat de show te politiek correct is, mensen missen de humor in speeches."

Benieuwd naar Nederlandse kansen, de gewonnen awards en hoe corona invloed heeft gehad op het werk van filmjournalisten? Luister het gesprek terug in de podcast van Vroeg!

28-3 Zijn awardshows nog wel relevant? - Vroeg!

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie