Cultuur & Media
NTR

Peter van der Vorst over RTL: 'Vernieuwing is geen doel op zich'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Peter van der Vorst over RTL: 'Vernieuwing is geen doel op zich'

Peter van der Vorst is voor het tweede seizoen programmadirecteur van de RTL-familie waarin hij als programmamaker en presentator gepokt en gemazeld is. Zijn idee voor de commerciële omroep is dat het persoonlijk, herkenbaar en dichtbij moet zijn. En het liefst zoals hij vertelt in Kunststof, entertainment met een scherp randje.

Video niet beschikbaar

Kijkcijfers

Van der Vorst, presentator van succesprogramma's als Gepest, Verslaafd en Van der Vorst ziet sterren staat als directeur voor andere vraagstukken. Na dalende kijkcijfers en het mislukken van het talkshowavontuur van Twan Huys aan hem de taak om de kijkers terug te winnen. Hij kreeg het voor elkaar om Eva Jinek naar RTL te halen. 'Een dure tante', volgens mediaman Fons van Westerloo, die nog niet direct de hoge kijkcijfers haalt waarop gehoopt werd.

Quote

Je maakt jezelf knettergek als je je alleen maar bezighoudt met de dagkoersen

Peter van der Vorst

Van der Vorst: "Eva wil winnen, zo is ze gewoon. Als programmamaker was ik ook altijd bezig met scoren. Maar als programmadirecteur maak je jezelf knettergek als je je alleen maar bezighoudt met de dagkoersen. Mijn taak is te kijken naar het hele plaatje. RTL is groter dan alleen de tv-zenders, het gaat om alle platforms, inclusief Videoland. Overall is ons marktaandeel gestegen. Toen we met Jinek en Beau begonnen was dat inderdaad retespannend, maar je moet je niet gek laten maken."

Gerard Joling en de buitenlanders

Een van de nieuwe programma's bij RTL komend seizoen is Gerard en de buitenlanders. Van der Vorst: "Joling staat erom bekend dat ie het beestje bij de naam noemt en hij heeft zo zijn vooroordelen over mensen met een andere afkomst. Daar moesten we iets mee vonden we. Want je kunt je vooroordelen wel op sociale media gooien, maar ga zelf maar eens onderzoeken of je ideeën kloppen.

Op deze manier kan ik iets doen met dit thema. Op een lichte toon en met humor de vooroordelen van Gerard checken. En ondertussen is het ook een leuk reisprogramma. Op sommige punten komt Gerard ook tot inkeer. Hopelijk zet het mensen aan tot discussie. Iedereen heeft recht op zijn mening."

Ali B over het woord flikker

Bij Eva Jinek kwam deze week aan de orde dat Ali B. er niet mee zit om het woord 'flikker' te gebruiken. Van der Vorst: "Ik heb Ali er gister toevallig ook over gesproken. Ik heb hem gezegd: 'ik zou er gewoon mee stoppen om dat woord te gebruiken'. Het is heel kwetsend, ook als mensen als grapje het woord flikker gebruiken. Je zag ook in het gesprek met Jinek dat hij zich niet genoeg had gerealiseerd hoeveel impact dat woord kan hebben. Tegelijk is Ali heel open-minded. Iemand die ook voor het homohuwelijk opkomt en dat is echt een groot issue in de Marokkaanse gemeenschap."

Quote

Je kunt niet in 1 seizoen 12 nieuwe formats lanceren

Peter van der Vorst

Woest worden

"Zelf heb ik het woord flikker zo vaak naar mijn hoofd geslingerd gekregen. We hebben ook wel toestanden gehad in het dorp waar wij wonen. Er is wel eens een ruit ingegooid bij ons. Ik word er altijd woest van en ga er dan achteraan. Als je niet reageert, dat is ook niet de manier. Ik vind dat je mensen moet confronteren met hun uitspraken. Op sociale media reageer ik niet meer. Maar wat ik kan doen is deze thema's in onze programma's een plek te geven. Voor onze programma's is diversiteit en inclusiviteit heel belangrijk. We zitten er bovenop. Want de mensen die dit roepen zijn ook onze kijkers."

"Voor mij was Jos Brink destijds een rolmodel op tv. Voor onze geadopteerde zoon merkte ik hoe belangrijk het is om een zwarte superheld te hebben, zoals Chadwick Boseman in de film Black Panther, dat was een feest voor hem."

"Critici mogen schrijven dat er niet wordt gescoord, dat onze programmering niet vernieuwend genoeg is, maar dat zijn processen waar we wel degelijk mee bezig zijn. Je kunt je afvragen of een programma als Obese nog moet doorgaan. We zijn bezig met een programma over body positivity en misschien is dat wel meer iets dat bij de huidige tijd hoort. Maar vernieuwing is geen doel op zich. En je kunt niet in 1 seizoen 12 nieuwe formats lanceren. Dat geldt ook voor de NPO, mensen hangen aan vertrouwde merken. Dat moet je aandacht geven en heeft tijd nodig."

Kunststof Radio

Het cultuur- en mediaprogramma van NTR van maandag tot en met donderdag te horen tussen 19.30 en 20.30 uur op NPO Radio 1 of op elk moment terug te luisteren als podcast. Volg Kunststof op Twitter, Facebook en Instagram.

Ster advertentie
Ster advertentie