Binnenland
AVROTROS

Trap niet in laagsteprijsgaranties: 'Kies voor kwaliteit en service'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Trap niet in laagsteprijsgaranties: 'Kies voor kwaliteit en service'

Winkels die de 'laagsteprijsgarantie' bieden en de 'allergoedkoopste' beweren te zijn. Volgens de Consumentenbond is het één grote onzin. Dat concluderen zij na onderzoek. "Het zijn allemaal lokkertjes om jou die winkel binnen te krijgen", zegt retaildeskundige Paul Moers in Blok&Toine.

Video niet beschikbaar

De Consumentenbond toetste de laagsteprijsgaranties van onder andere reisorganisaties, elektronicazaken en supermarkten. In alle branches is de laagsteprijsgarantie populair. Dat heeft volgens Moers alles te maken met de gigantische concurrentiestrijd die in Nederland gaande is. "Het is the race to the bottom."

Het zijn volgens Moers enkel lokkertjes om jou die winkel binnen te krijgen. Zo claimen acht supermarktketens de 'allergoedkoopste' te zijn. Onterecht, volgens de Consumentenbond. Uit hun jaarlijkse prijspeiling blijkt namelijk dat geen enkele supermarkt over de hele linie het goedkoopst is.

Is de laagste prijs wel de laagste prijs?

"Een laagsteprijsgarantie is heel moeilijk te garanderen", zegt Moers. "Prijzen zijn dynamisch. Als je heel goed zoekt, vind je ergens anders wel een prijs die nog lager is."

Als je online prijzen vergelijkt met winkelprijzen is de kans dat je een lagere prijs tegen komt nog groter. "Pas dan wel op voor nep websites", waarschuwt Moers. "Te mooi om waar te zijn, is vaak echt te mooi om waar te zijn. We zijn allemaal op zoek naar de laagste prijs, maar je kunt beter iets meer betalen voor een product waarbij zekerheid gegarandeerd is."

'Kijk naar de service in plaats van die paar cent korting'

Helaas is er geen enkele wettelijke ondersteuning om dit soort negatieve 'prijsgaranties' tegen te gaan. "Winkels mogen claimen dat zij de laagste prijs aanbieden", zegt Moers. "Consumenten kunnen daar een recht aan ontlenen. Dat hangt wel af van de voorwaarden die de winkel aan een bepaalde actie verbindt en die zijn vaak moeilijk te ontcijferen."

"Laat je vooral niet verleiden door deze kletspraatjes van winkels", adviseert Moers. "Kijk kritisch naar met welk bedrijf je te maken hebt. Geven zij goede service? Geven zij goede toelichting? Dat is belangrijker dan dat ene dubbeltje goedkoper uit te zijn."

Blok&Toine

Mischa Blok en Toine van Peperstraten zoomen in op wat het nieuws voor jou betekent en zijn daarbij ook geïnteresseerd in jouw ervaringen. Maandag tot en met donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.

Ster advertentie
Ster advertentie