Binnenland
KRO-NCRV

Gemeenten willen zelf flitspalen kunnen plaatsen: 'Handhaving verkeer móét aangepakt worden'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Gemeenten willen zelf flitspalen kunnen plaatsen: 'Handhaving verkeer móét aangepakt worden'

Gemeenten willen zelf kunnen bepalen of er flitspalen geplaatst worden, om er zo voor te zorgen dat er minder verkeersongevallen zijn. Maar critici vragen zich af of het een manier is van de gemeente om er geld aan te verdienen, bijvoorbeeld door het uitbesteden aan een derde partij. "Een derde van de ongelukken komt door veel te snel rijden. Het is heel belangrijk om dát onder controle te krijgen en daar moeten we op kunnen handhaven", zegt Vincent Karremans, verkeerswethouder in Rotterdam, bij Spraakmakers.

Op dit moment is het plaatsen van flitspalen landelijk geregeld. Als een gemeente een flitspaal wil plaatsen, vraagt de gemeente dat aan bij het Openbaar Ministerie, legt Karremans uit. Maar meestal is het antwoord dan dat de straat aangepast moet worden in plaats van dat er een flitspaal komt, aldus de verkeerswethouder. "We hebben nu een probleem. De handhaving moet aangepakt worden."

Roekeloosheid

Tot op heden staat er op geen enkele 30 kilometer-weg in Nederland een flitspaal. "We zien dat veel ongelukken door roekeloos rijgedrag komen. We willen de snelheid omlaag krijgen", zegt Karremans. "Dat kan door de pakkans in het verkeer te vergroten, die is op dit moment extreem laag."

Zuiderburen

In Vlaanderen mogen gemeentes al zelf bepalen of er flitspalen komen, maar besteden het uit aan een commercieel bedrijf. Dat bedrijf ontvangt vervolgens een deel van de betaalde boete. Bovendien zouden die commerciële bedrijven de gemeentes hebben afgedwongen om dan bijvoorbeeld snelheidsdrempels te verwijderen op straten. Die aanpak wil Karremans ook niet. "We gaan het niet commercieel uitbesteden, we gaan het zelf doen. Zonder bedrijven en zonder rare prikkels."

"Laat de gemeente, die weet waar overtreden wordt, bepalen waar de flitspalen komen. En laten we het geld dat het oplevert steken in veilige straten", concludeert Karremans. Melanie van der Horst, verkeerswethouder van Amsterdam, staat daar ook achter. "Trajectcontroles werken ook heel goed. Flitspalen kunnen dus heel goed werken als je ze op een goede manier gebruikt."

Remweg

In Amsterdam zijn 80 procent van de wegen inmiddels verlaagt naar 30 kilometer per uur. "We zien dat dat een heel effectieve maatregel is om minder verkeersslachtoffers te hebben", aldus Van der Horst. "Het is gewoon de halvering van je remweg als je van 50 naar 30 kilometer per uur gaat."

'Flauwe manier van beboeten'

"Als je heel lokaal een probleem moet oplossen, kan een flitspaal dat oplossen", zegt verkeerspsycholoog Matthijs Dicke. Toch noemt Dicke flitspalen een "flauwe manier" van beboeten. "Je wil de veiligheid stimuleren en er niet aan verdienen." Daarom zou de focus moeten liggen op verandering van gedrag.

Handhaving

Volgens Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier, ligt de sleutel bij de infrastructuur en niet in flitspalen. "Infrastructuur moet aangepast worden zodat ze zich automatisch aan de snelheid houden." Spee pleit ervoor dat de politie vaker handhaaft in het verkeer. "Ik denk dat je het beter vanuit landelijk beleid kan regelen dan vanuit de gemeente", zegt luisteraar Bert van der Linden. "Wat mij betreft mogen die flitspalen er komen en mag de gemeente het bepalen. Dan kan je beter lokaal bepalen waar de problematiek ligt", vindt luisteraar Erik Ellering.

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie