Binnenland
AVROTROS

'Doorbraak' in elektrisch rijden, maar de tweedehandsjes blijven nog achter

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Doorbraak' in elektrisch rijden, maar de tweedehandsjes blijven nog achter

Het kostenverschil tussen benzine- en elektrische auto’s wordt steeds kleiner, blijkt uit de Monitor Elektrisch rijden van de ANWB, die zelfs van een 'doorbraak' spreekt. Het verschil is nu nog maar zo’n halve cent per kilometer, maar de tweedehandsjes blijven nog achter.

Video niet beschikbaar

Eigenlijk zijn benzineauto's vooral duurder geworden en elektrische auto's op ongeveer dezelfde prijs gebleven. Dat vertelt Marco van Eenennaam, expert elektrisch rijden bij de ANWB. "De belasting op benzineauto's is iets gestegen, en we zien dat er veel dure SUV's verkocht worden. Als je dan kijkt naar de totale kosten, komen benzine en elektrisch veel dichter bij elkaar uit dan eerst."

Volgens de ANWB komen benzineauto's gemiddeld uit op 56,4 cent per kilometer, en een elektrische op 57 cent. Dat komt voornamelijk door de stijging van de kosten bij benzineauto's, maar toch zijn ook een aantal elektrische voertuigen goedkoper. "Die zijn alleen niet interessant voor consumenten", aldus Eenennaam. "Een wagen die eerst zo'n 120.000 euro kostte en nu een ton, is wel in prijs afgenomen maar nog steeds veel te duur voor de gemiddelde consument."

Tweedehands

Op de tweedehandsmarkt valt de populariteit van de elektrische auto dan weer tegen. Niet gek, volgens Eenennaam, die zelf ook in het bezit is van een tweedehandsje. "Ik heb een model uit 2011 gekocht voor relatief weinig geld, maar op langere afstanden is de accu binnen een mum van tijd leeg. Dat is in de verste verte niet wat een consument verwacht van een auto."

Het probleem zit ‘m in de doorstroming. "Auto's die nu op de markt komen, zien we pas over een jaar of vier als tweedehands terug. Dat betekent dat we nu met tweedehandsjes zitten die bijvoorbeeld nog een mindere actieradius hebben."

Wel denkt de ANWB-expert dat het niet heel lang meer duurt voordat daar verandering in komt. "Dit jaar verschijnen de eerste nieuwe auto’s die voor consumenten echt interessant zijn. Het duurt dus nog een paar jaar voordat deze als tweedehands te vinden zijn, maar dan kan het hard gaan."

Subsidie

Wie overweegt een nieuwe elektrische auto te kopen kan gebruikmaken van een subsidieregeling. Die geldt voor zowel nieuwe als tweedehands auto’s en zorgen voor een flinke korting. Maar een waarschuwing is wel op z’n plaats volgens Eenennaam: "Door bijvoorbeeld de vrijstelling op de wegenbelasting is het nu aantrekkelijk om elektrisch te gaan rijden, maar die regelingen lopen over vier jaar af. Het kan dan plots duurder worden, en dan heb je de auto al voor de deur staan."

De ANWB blijft daarom in gesprek met de overheid om het stimuleren van elektrisch rijden nog wat langer aan te houden. "Dat is echt nodig om de markt het juiste zetje te geven voor de komende jaren", besluit Eennenmans.

RADAR: Elektrisch rijden goedkoper, maar tweedehands nog niet in trek

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie