Binnenland
KRO-NCRV

Waarom kopen we met z’n allen zoveel kleding? 'We zijn het als wegwerpproduct gaan zien'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom kopen we met z’n allen zoveel kleding? 'We zijn het als wegwerpproduct gaan zien'

We kopen met z’n allen veel te veel kleding, tot die conclusie komt Milieu Centraal. Met name online gaan er per dag vele kledingstukken over de digitale toonbank. Iets waar we volgens de milieuorganisatie van af moeten. "Je wordt verleid door je omgeving, reclame en wisselende collecties. Daardoor denk je dat je achterloopt", aldus gedragsonderzoeker Judith Roumen bij Spraakmakers.

Stand.nl: We moeten af van onze kledingverslaving!

Video niet beschikbaar

Systematische veranderingen

Milieu Centraal wil met hun campagne de consument aanspreken op het koopgedrag, en dan met name vrouwen. "We zien helaas in onderzoeken dat het de vrouwen zijn die de meeste kleding kopen en waar je dus ook de meeste impact haalt als je ze aanspreekt", stelt Roumen.

Maar ook de overheid kan wel degelijk iets doen, zo ziet de milieuorganisatie. Roumen: "Het zou vooral helpen als er meer systematische veranderingen komen." Daarmee doelt de gedragsonderzoeker op 'fast-fashion', oftewel extreem goedkope kleding uit bijvoorbeeld China, die veel impact maakt.

'Niemand stopt meer sokken'

Volgens luisteraar Peter Nelissen is het een kwestie van beheersen voor de consument. Daarom heeft hij er bij hem thuis een regel op bedacht: als er één kledingstuk in gaat, moet er ook weer één uit. Zo wil Nelissen de overvolle kledingkasten voorkomen. "Als je goede kwaliteit koopt, kun je die later tweedehands nog goed doorverkopen."

Ook Arno Kantelberg, hoofdredacteur van modemagazine ModMod, is het daarmee eens. Hij pleit voor minder goedkope kleding uit China en kleding langer dragen, om zo de afvalberg kleiner te maken. "Niemand stopt meer sokken tegenwoordig", aldus Kantelberg. "Er worden geen elleboogstukken meer op een trui genaaid. We zijn kleding als wegwerpproduct gaan beschouwen en zien het niet meer als een investering."

Shopverslaafd

Toch is minder kleding kopen voor sommigen makkelijker gezegd dan gedaan. Steeds meer mensen, met name jongeren, raken shopverslaafd. Zo ook Aarti O’Varma, een ex-shopverslaafde. "Dat resulteerde in wekelijks dozen uitpakken en retouren. Kamers stonden vol", vertelt O’Varma. "Op een gegeven moment keek ik naar een docu over kledingproductie. Ik besefte toen hoe milieuvervuilend dat eigenlijk was. Toen wilde ik stoppen, maar dat ging niet zo makkelijk."

Uiteindelijk lukte het haar en startte ze zelfs een bedrijf dat mensen helpt orde te scheppen in hun enorme kledingberg. Tot nu toe zijn al haar klanten nog vrouw. "Ik heb nog geen man gehad die zich aangemeld heeft, maar daar sta ik ook voor open."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie