Binnenland

Klimaatverandering door het oog van verschillende generaties

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Klimaatverandering door het oog van verschillende generaties

[EO] Dat klimaatverandering gevaarlijk is, is oud nieuws. We weten wat onze doelen zijn om de 1,5 graad opwarming tegen te houden, maar hoe kunnen wij als burgers ervoor zorgen dat deze doelen gehaald worden? Dat is de centrale vraag die gesteld wordt in het radioprogramma Dit is de Nacht.

Milieu door de generaties

Milieu door de generaties deel 2

"Ik voel me niet schuldig, maar ik vraag mijn generatie wel om meer bewustwording", zegt Sietse Brouwer, lid van de beweging Grootouders voor het Klimaat. "Ik hoor met mijn 62 jaar nog net bij de babyboomers en die hebben het wel bont gemaakt met het klimaat."

"Wij waren de eerste generatie in de grote welvaart. Wij wilden daar ook de vruchten van plukken. Vakanties richting Zuid-Amerika werden ineens mogelijk", zegt Brouwer. "Dat was natuurlijk allesbehalve goed voor het klimaat. We hebben teveel gebruik gemaakt van natuurlijke bronnen."

De 25-jarige Marcella Klinker van Fair Future Campaign van Milieudefensie is het eens met Brouwer. "Ik neem het de babyboomers niet kwalijk, maar het oplossen van het probleem wordt nu wel op de mijn bordje en die van de volgende generatie gelegd."

Grootouders voor het Klimaat

Geef je kleinkind het allermooiste cadeau. Zo luidt het motto van Grootouders voor het Klimaat, waar Brouwer lid van is. "We gaan twee keer per maand naar de Tweede Kamer om de aandacht van politici te vragen voor het klimaat. We delen daar flyers uit om meer bewustwording te creëren."

"Grote, ingrijpende maatregelen worden niet gauw genomen door politici. Ze zijn bang voor de kiezer, impopulaire maatregelen worden daarom vermeden", denkt Brouwer. "Maar de kiezer is niet dom. Impopulaire maatregelen kunnen prima worden genomen, zolang je het maar goed uitlegt."

Fair Future Campaign

Niet alleen burgers en consumenten zijn verantwoordelijk voor de enorme CO2-uitstoot. Volgens Marcella Klinker is 70 procent van de CO2-uitstoot sinds 1980 te wijten aan bedrijven. Zij pleit dan ook voor strengere regels voor het bedrijfsleven. "Bedrijven zijn ontzettend gevoelig voor imagoschade. Actie voeren heeft écht zin, bedrijven passen hun beleid daar op aan", zegt Klinker.

Als voorbeeld noemt zij Adidas. Een aantal jaar geleden werd vastgesteld dat in verschillende Adidas-fabrieken kinderarbeid aan de gang was. Toen dat werd opgepakt door de pers, veranderde Adidas direct hun beleid. "Hier ligt een belangrijke rol voor de onderzoeksjournalistiek", vult Brouwer aan.

"Het zou zoveel schelen als er internationaal bindende regels komen voor bedrijven en banken. Investeringen moeten in lijn zijn met mensenrechten, milieu en klimaat", pleit Klinker.

Actie

"Je kunt demonstreren, beter letten op wat je koopt en stemmen op partijen die klimaat hoog in het vaandel hebben staan en daar ook oplossingen voor hebben", zegt Klinker.

Brouwer is van mening dat de Europese Unie een grote rol moet innemen. "Binnen de EU moeten de belastingvoordelen van de vliegmaatschappijen verdwijnen. Daarnaast moet er btw over de tickets geheven worden."

Gaat het ons lukken?

"We gaan de effecten nog lang merken van klimaatverandering. Denk aan de droogte van afgelopen zomer. Daarnaast kost het 500 bomen om de CO2-uitstoot van één Nederlands gezin per jaar te compenseren. Gelukkig zijn oplossingen voorhanden, het kan gewoon", zegt Brouwer hoopvol.

Klinker sluit zich aan bij Brouwer: "We hebben nog heel even, een grote omwenteling is nodig. Het moet nú beginnen."

Ster advertentie
Ster advertentie