Onderzoek
AVROTROS

'Een schandaal is net zo goed te voorspellen als een auto-ongeluk'

foto: AFPfoto: AFP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Een schandaal is net zo goed te voorspellen als een auto-ongeluk'

Beroemdheden kunnen zowat alles verzekeren bij verzekeraar Lloyd's of London: delen van hun lichaam, of het risico op een schandaal. De verzekeraar is zo overtuigd van de nieuwe polis, dat ze beweren de risico's op een schandaal 'net zo goed te kunnen voorspellen als het risico op een auto-ongeluk of een overstroming'. Zit daar wat in? Ruben Messelink checkt het in Feit of Fictie.

Filmstudio's en andere grote mediabedrijven krijgen met de verzekering de mogelijkheid om zich te verzekeren tegen een schandaal rondom een beroemdheid. Denk aan Netflix die verzekert tegen de schandalen rondom Kevin Spacey, die ze uit het laatste seizoen van House of Cards moesten schrijven.

'Risico's zijn te voorspellen'

Voor het berekenen van een premie hanteren verzekeraars een simpele formule. Oscar van Elferen van het Verbond van Verzekeraars legt uit: "Verzekeren is uiteindelijk dekking bieden voor een risico. Risico is de kans keer impact. Wat is de kans dat er iets gebeurt en wat is de impact daarvan? Daar wordt een premie opgeplakt. En voor die berekening heb je zoveel mogelijk data nodig."

Hoe schat je een schandaal in?

De vraag is natuurlijk of hij denkt dat het risico op een schandaal inderdaad zó goed in te schatten is, dat het vergelijkbaar is met een kansberekening voor bijvoorbeeld een ongeluk. "Er vallen een aantal bomen op een huis, we weten hoe vaak mensen een vaas bij de buren omgooien. Dus daar kun je een adequate risico inschatting van maken. Ik vraag mij af of dat bij dit risico ook het geval is."

Corné van Iersel is actuaris, verzekeringswiskundige dus, en durft wel uitspraken te doen over deze nieuwe celebrity-polis. "Met moderne technieken blijkt dat je nog heel veel informatie over mensen boven water kunt halen. Dat bedrijf heeft 27.000 publieke figuren onderzocht."

Verzekeringswiskunde

En dat biedt mogelijkheden, legt Van Iersel uit. "Met die aantallen kun je goed statistiek bedrijven. In die zin zijn dit soort verzekeringen goed vergelijkbaar met gangbare verzekeringen, zoals een autoverzekering."

De schandaalverzekeraar verzamelt dus een hoop gegevens over publieke figuren en kan zo goed voorspellingen doen. En dat is vergelijkbaar met de risico-inschattingen voor een auto-verzekering. Het risico op, bijvoorbeeld, een nieuw #MeToo-schandaal is dus net zo goed in te schatten als de kans op een auto-ongeluk.

'Verzekering tegen imagoschade na schandaal is net zo betrouwbaar als auto-verzekering'

Radio EenVandaag

Dit artikel is een bijdrage van Radio EenVandaag, elke werkdag tussen 14 en 16 uur op NPO Radio 1. Meer over de uitzending is te vinden op EenVandaag.nl, Facebook of op Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie