Economie
NOS

Minder reclame op radio en tv: Ster verliest bijna 30 miljoen euro aan inkomsten

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Minder reclame op radio en tv: Ster verliest bijna 30 miljoen euro aan inkomsten

2020 zou voor reclameverkopers een topjaar worden, met grote evenementen zoals een Europees kampioenschap voetbal, Olympische Spelen en het Songfestival in eigen land. Maar de reclamebureaus zitten halverwege het jaar met dikke minnen in de boeken. Vanwege de coronacrisis hebben grote bedrijven gesneden in hun advertentiebudgetten en was er juist minder reclame op tv en op billboards te zien.

De Ster, de organisatie die voor de publieke omroep reclametijd verkoopt, heeft halverwege het jaar bijna 30 procent minder geld binnengehaald dan in diezelfde periode een jaar geleden. Het gaat om een bedrag van 68 miljoen euro, tegenover 95 miljoen in 2019.

"Kijkers en luisteraars hebben dat gemerkt, want reclameblokken waren korter dan gewoonlijk of helemaal geschrapt", zegt Ster-directeur Frank Volmer. "De coronacrisis heeft veel impact gehad. Veel adverteerders hebben hun budgetten gekort of opgeschort."

6000 euro per seconde

Een EK voetbal is normaal gesproken een topevenement voor de Ster, met zendtijd die soms wel 6000 euro per seconde oplevert. Daarmee levert een reclameblok van 5 minuten al 1,8 miljoen euro op.

Dat zit er dit jaar dus bij lange na niet in. Met online reclame wordt er wel meer verdiend, maar dat is nog een relatief klein onderdeel van de totale inkomsten.

Minder reclames op radio en tv

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie