Cultuur & Media

Social media in 2017: 'Facebook maakt asociaal' en andere opvallende zaken

foto: Pexelsfoto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. Social media in 2017: 'Facebook maakt asociaal' en andere opvallende zaken

[NOS - BNNVARA - AVROTROS] Het einde van 2017 nadert, dus we gaan weer terugblikken. Oók op de gebeurtenissen in social media land. In De Nieuws BV een gesprek met Diederik Broekhuizen. Hij is oprichter van De Beste Social Media, een platform dat dagelijks de meest opvallende social media zaken verzamelt. Wie beter dan hij kan ons vertellen wat de hoogte- en dieptepunten waren van afgelopen jaar? Hij bespreekt de opvallendste trends en gebeurtenissen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

1. Facebook maakt ons asociaal

Een van de meest opvallende uitspraken van 2017 werd gisteren gedaan door een van de oprichters van Facebook. Chamath Palihapitiya, voormalig vicepresident 'gebruikersgroei' bij Facebook, gaf aan diepe schuldgevoelens te hebben over zijn bijdrage aan het succes van het sociale medium. Hij vindt dat Facebook en andere social media de samenleving ontwrichten, want het verspreidt valse informatie en is vaak een felle en onpersoonlijke toon in het debat.

Op Facebook kun je gericht en goedkoop je publiek bereiken


Broekhuizen is het hier gedeeltelijk mee eens, maar zegt dat het niet nodig is om social media volledig te boycotten. Social media hebben inderdaad nadelen, maar ook zeker voordelen. Met name bewustwording is volgens hem belangrijk: "Ik denk dat het een tool moet zijn die je bewust moet inzetten, en dat je niet 'zomaar' met social media moet beginnen. Ook kinderen niet. Hoe je om moet gaan met social media zou een deel van onze opvoeding moeten worden."

2. #MeToo

We zitten er nog midden in: de maatschappelijke discussie die wereldwijd plaatsvindt onder de noemer #MeToo. Maar hoewel deze discussie zich grotendeels via social kanalen heeft verspreid, ziet Broekhuizen dit toch niet als een van de social media hoogtepunten van afgelopen jaar. Want, zo zegt hij: "Ik zie het meer als een maatschappelijke discussie die op social media z'n plek heeft gevonden. Maar ik kijk er niet van op dat zo'n trend heel groot wordt. We hebben in het verleden vaker gezien dat een hashtag escaleert, en deze is écht heel groot geworden. Maar ligt dat aan de hashtag of aan de beweging?"

3. Alles draait om social media

Broekhuizen: "2017 heeft aangetoond dat alles nu draait om social media. Het zijn dé dominante media van de westerse wereld. Niet alleen op media niveau, maar ook het gesprek van de dag, de trends, de hypes; alles ontstaat momenteel op social media." Als voorbeeld van deze gigantische invloed noemt Broekhuizen de muziekcultuur: "De populariteit van mensen zoals Ronnie Flex, Boef en Lil' Kleine is geen YouTube dingetje meer, maar de mainstream cultuur. Dát is waar de hele jeugd nu naar luistert. Het succes wordt bepaald door YouTube, en door de viraliteit van Instagram worden artiesten gelanceerd die inmiddels groter zijn dan Marco Borsato nu is."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Maar het gaat verder dan alleen de muziekcultuur, zegt hij: "Als er dingen van traditionele media heel erg in opspraak komen, dan is social media meestal het vliegwiel. Kijk maar naar de succesvolle voorbeelden van Lubach; die hebben hun hart op social media, en niet echt op tv." Hij zegt hiermee niet dat de traditionele media niet belangrijk zijn, maar wel dat social media een veel grotere rol hebben ingenomen. Waar social media activiteiten er vroeger nog een beetje 'bij werden gedaan', kun je nu niet meer zonder. "2017 heeft bewezen dat het allemaal gebeurt op social media. Als je daar geen basis hebt, dan is het succes ver te zoeken", zo zegt Broekhuizen.

4. Beeld wint het van tekst

Een andere belangrijke gebeurtenis in 2017 is de rol die beeld heeft ingenomen. Door de goede internetverbindingen die we tegenwoordig hebben, gaat het maken en delen van beeldende communicatie nu heel snel. Broekhuizen: "Wat ook meespeelt, is dat we makkelijker communiceren met beeld dan met tekst. Apps als Snapchat en Instagram maken het voor ons zo makkelijk om met elkaar te communiceren. Tekst is nu vaak een bijrol in de communicatie."

5. 'Sluikreclame' in vlogs

Waar we vijfentwintig jaar geleden in Goede Tijden, Slechte Tijden geconfronteerd werden met het fenomeen sluikreclame, gebeurt dat nu vaak in vlogs. Zogenaamde 'influencers' hebben vaak zo'n groot bereik dat bedrijven graag willen betalen voor wat aandacht in hun vlogs. Tot nu toe is het vooral Facebook die bepaalt dat dit niet kan, maar volgens Broekhuizen moet de politiek zich hier ook meer mee gaan bemoeien: "Het is nog een beetje een grijs gebied, maar eigenlijk zou wettelijk beter moeten worden vastgelegd dat dit strafbaar is." Een aandachtspuntje voor 2018, dus.

Meer weten? Beluister het hele interview met Diederik Broekhuizen bij De Nieuws BV

Ster advertentie
Ster advertentie