Cultuur & Media
KRO-NCRV

Heeft psychologische oorlogvoering in de media effect op het voetbalveld?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Heeft psychologische oorlogvoering in de media effect op het voetbalveld?

De spanning loopt op in de Eredivisie. Er is niet alleen een strijd op het veld gaande, maar ook in de kranten. De ploegen voeren de druk op in de media in deze eindfase van de competitie. Heeft deze psychologische oorlogvoering ook effect op het veld?

"Ja", zegt Telegraaf-journalist Wouter de Winther in Spraakmakers. "Mensen trekken zich aan wat anderen over ze zeggen." Zeker op een groot podium als de nationale kranten en Veronica Inside.

Ajax en PSV staan op een gedeelde eerste plaats. Beide ploegen hebben evenveel punten behaald, maar Ajax heeft een veel beter doelsaldo. Daarom trekken de ploegen alles uit de kast, volgens Vrij Nederland-hoofdredacteur Ward Wijndelts, om de eigen ploeg een zo goed mogelijke uitgangspositie te geven. Ook in de media.


Psychologische oorlogvoering

Volgens Wijndelts kun je nooit bewijzen of deze publicaties een effect hebben op de voetbalprestaties, maar hij denkt dat het zeker zo is. Het beste voorbeeld is de "psychologische oorlogvoering" van Frenkie de Jong nét na gewonnen Champions League wedstrijd tegen Juventus.

De Ajax-middenvelder zei tien minuten na het verslaan van de topclub uit Turijn, dat hij vooral uitkijkt naar de wedstrijd in Groningen. Wijndelts: "Als je mensen in Groningen echt bang wil maken, dan moet je - nadat je Christiano Ronaldo van de mat hebt getikt – zeggen dat je bezig bent met Groningen. Dat is psychologische oorlogvoering."

Quote

Het komt altijd aan

Wouter de Winther


Volgens De Winther wordt iedereen die in de spotlight staat beïnvloed door uitspraken in de media. ''Je kunt wel stoer zeggen dat het je niks doet, maar het komt altijd aan."

Het Mediaforum met Wouter de Winther en Ward Wijndelts

Ster advertentie
Ster advertentie