Binnenland

Lokkertjes op reiswebsites: niet te boeken en 'je wordt er moe van'

foto: ANP Fotofoto: ANP Foto
  1. Nieuwschevron right
  2. Lokkertjes op reiswebsites: niet te boeken en 'je wordt er moe van'

[AVROTROS] Je ziet voor een prikkie een vakantie en je wil die meteen boeken. Als je doorklikt kan je die lage prijs echter nergens meer vinden en blijkt diezelfde vakantie ineens vele tientjes of zelfs honderden euro's duurder te zijn.

Lokkertjes op reiswebsites: niet te boeken en 'je wordt er moe van'

Charles Riekerk gaat regelmatig met zijn vrouw naar het Indonesische eiland Bali en ziet vaak reizen van onder de 500 euro. "Wie wil dat nou niet?", zegt Riekerk. "Vervolgens kom je altijd op prijzen tussen de 650 en 700 euro uit. Je krijgt mooie balkjes met aanbiedingen, maar die bestaan helemaal niet."

Zo werkt het

Reisorganisaties hebben op de voorpagina van hun website de beste deals staan naar prachtige bestemmingen. Met lage prijzen willen ze je verleiden om door te klikken en uiteindelijk te boeken. Soms staan er zelfs voorbeelddata bij wanneer de reis voor die prijs beschikbaar is. Wie inderdaad doorklikt kan bedrogen uitkomen, want vaak is die lage prijs helemaal niet meer te vinden. Veel reisorganisaties werken met een 'matrix' waarbij je aan de hand van het aantal passagiers, het type accommodatie en de vertrekdatum een prijs krijgt. Handig, want dan zie je in één oogopslag wat de reis in de basis kost.

'Je wordt er moe van'

"Ik vind het gewoon belachelijk. Je bent een hoop tijd kwijt aan het zoeken van een reis. Als ik nu een vanafprijs zie weet ik al dat het niet haalbaar is." Riekerk wordt er moe van en constateert deze praktijken bij bekende reisorganisaties als TUI, Djoser, FOX Verre Reizen en KLM met de Werelddealweken.

Corendon betert leven na boete

Reisorganisatie Corendon kreeg in 2017 nog een boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor het onjuist vermelden van prijzen op haar website. Niet alle bijkomende kosten werden direct bij de geadverteerde prijs getoond. Deze kwamen pas later in het boekingsproces erbij. Daardoor was het voor consumenten moeilijk vergelijken. Corendon kreeg een boete van 350.000 euro, maar ging in 2017 in beroep. Het beroep werd door de rechtbank afgewezen. Sindsdien lijkt Corendon haar leven gebeterd te hebben.

Tientjes duurder bij Suntip

Suntip adverteert op de website met een reis naar Cuba voor 660 euro, maar dat blijkt slechts een lokkertje, want de laagste prijs waarvoor je kan boeken blijkt 700 euro te zijn. Hetzelfde geldt voor een reis naar Jamaica. Aangeboden voor 647 euro, te boeken voor 683 euro. Suntip reageert dat de prijzen momentopnames zijn en net op het moment dat je wil boeken kan het zijn dat de reis duurder is geworden. "Dan duurt het even voordat dat weer up-to-date is op de site. De vanafprijs wordt dan opnieuw berekend en de actuele totaalprijs komt dan in beeld en daarvoor kan je boeken.

Enorme prijsverschillen bij Sunweb

Sunweb hanteert een systeem waarbij een aanbieding wordt gepubliceerd met een specifiek hotel en concrete data waarvoor die prijs geldt. Wil je boeken, dan zijn vrijwel alle 'aanbiedingen' ineens niet boekbaar. Zo kost een reis naar Apart Hotel Golden Coast in Griekenland 452 euro, terwijl die geadverteerd staat voor 309. Scheelt nogal. Hotel Chousso Village, ook in Griekenland wordt aangeboden voor 289 euro, maar gaat in werkelijkheid voor 419 over de toonbank.

Welke prijzen moet je aanhouden?

Bij Sunweb gaat het om de prijzen in het tabelletje, dus niet de prijzen uit de aanbieding, zo vertelt een medewerker. "Ik ga doorgeven dat het bij sommige (reizen red.) niet klopt." Sunweb kan de aanbiedingen in haar interne systeem ook niet zien. Het riekt naar misleidend adverteren op deze manier.

Sunweb en Suntip zijn door de redactie beiden gevraagd naar een officiële reactie, maar die is helaas nooit gekomen.

'Laagste vanafprijzen om consument te lokken'

Paul Eldering, reisjournalist van De Telegraaf, herkent dit soort onvindbare tarieven wel. "De prijsconcurrentie is zo groot dat je alleen met prijslokkertjes de mensen krijgt. Je wil de consument naar je site lokken en daarvoor moet je de laagste vanafprijzen hebben. Een vanafprijs moet boekbaar zijn, maar niet alle reizen moeten voor die prijs beschikbaar zijn. Als reisorganisaties een hoge boete van de Autoriteit Consument & Markt krijgen moet er echt aantoonbaar iets mis zijn."

Consument moet beschermd worden

Reisorganisaties mogen geen vanafprijzen tonen die niet te boeken zijn. Dat zegt jurist Monique Vandenboorn van HelloLaw. "De gemiddelde consument zou op basis van de aanbiedingen een volledig en juist beeld moeten hebben van het aanbod. Een essentieel onderdeel van het aanbod is de prijs. Het is van belang dat de consument een weloverwogen besluit kan nemen. Dit is niet mogelijk op basis van gedeeltelijke of onjuist informatie. De wetgever heeft de consument beoogd daarin te beschermen."

Vandenboorn adviseert consumenten om reiswebsites aan te spreken op misleidende advertenties en dat dit in strijd is met de Wet oneerlijke handelspraktijken (OHP). "Op die manier kan mogelijk tussen de consument en het bedrijf een passende oplossing gevonden worden. Een andere mogelijkheid zou zijn de klacht (via Consuwijzer) neer te leggen bij de ACM."

Eldering zegt eveneens dat de ACM bovenop dit soort praktijken zit. "KLM is ook al een keer bestraft, net als WTC.nl. Daarbij gaat het niet alleen om vanafprijzen, maar ook omdat 'onvermijdbare kosten', zoals belastingen, niet opgenomen waren in de prijs. Volgens Eldering opereren reisorganisaties wat dat betreft in een schimmig gebied. "Het bedrag waarvoor je de reis aanbiedt moet redelijk haalbaar zijn. Een onderzoek van de ACM duurt maanden."

Corendon is overigens niet het enige bedrijf dat een hoge boete heeft gekregen voor misleidende prijzen. Op 17 januari 2018 heeft de ACM een boete van 325.000 euro opgelegd aan @Leisure BR B.V., dat onder meer vakantiehuizenwebsite Belvilla exploiteert. ACM: "De vanaf-prijzen voor het boeken van vakantiehuizen op de website waren onjuist. Het bleek niet mogelijk een vakantiehuis voor de vermelde vanaf-prijs te boeken. Ook werden consumenten misleid over de onvermijdbare kosten".

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie