Binnenland

Fabrikanten keren cashback lang niet altijd uit

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Fabrikanten keren cashback lang niet altijd uit

[AVROTROS] Je koopt een televisie en daarna mag je bij de producent een fijne korting aanvragen. Of je kan een zilveren armband cadeau krijgen nadat je inkopen deed bij de plaatselijke juwelier. Zulke cashbackacties, waarbij je achteraf korting krijgt, lopen niet altijd goed. Ze leiden ook tot onaangename verrassingen, zoals winkels die ineens niet blijken mee te doen.

Fabrikanten keren cashback lang niet altijd uit

Het overkwam Joao Dias die eerder dit jaar bij een winkel in Barneveld een nieuwe televisie van Sony kocht. Hij zag op de website van Sony dat er een cashbackactie was. Daarvoor moest hij een formulier invullen en een bon meesturen.

Winkel doet niet mee met actie

Zijn verzoek werd helaas afgewezen, omdat hij zijn televisie niet bij een deelnemende winkel gekocht zou hebben. "Daarover stond nergens iets vermeld bij Sony op de website." Dias vertelt dat hij bij het invullen van zijn aanvraag had gelezen dat zijn apparaat wel in de Benelux gekocht moest zijn. "Er staat niks over deelnemende winkels en ook niet welke dat zijn. Toen ik vroeg om een lijst kon Sony die niet geven."

Sony heeft geen idee

Wie belt met Sony krijgt te horen dat ze zelf eigenlijk ook geen idee hebben welke winkels er allemaal meedoen met de actie. Je moet als consument zelf maar even informeren bij een winkel of je met je aankoop gebruik kan maken van de cashbackactie.

Sony had moeten melden dat de actie alleen in bepaalde winkels geldt, vindt advocaat Maryse Oranje van De Vos & Partners. "Het moet wel in de actievoorwaarden staan. Staat het er niet in, dan is het dus geen voorwaarde en dan komt iemand dus z'n afspraak niet na."

Veel te onduidelijk

Sony wilde niet reageren in de uitzending van Radar. De elektronicagigant laat weten het probleem zelf ook wel te zien en beseft dat het veel te onduidelijk is dat de cashbackactie alleen geldt voor deelnemende dealers. Sony gaat de website aanpassen en zal aan Joao alsnog zijn cashback overmaken, net als aan andere consumenten waarvan de claim in eerste instantie was afgewezen.

Geen armband gekregen

Een soortgelijk probleem ondervond Rene Leibbrand. Hij kocht voor z'n dochter sieraden bij de plaatselijke juwelier van het Deense merk Pandora. Rene betaalde 150 euro en zag een dag later een televisiereclame van de sieradenproducent dat je bij aanschaf van tenminste 129 euro aan juwelen van Pandora, je een mooie armband erbij kreeg ter waarde van 69 euro. Leibbrand neemt contact op met de juwelier waar hij zijn aankopen deed en krijgt te horen dat hij geen armband heeft gekregen, omdat de winkel geen Pandora-shop is.

Het vergt enig speurwerk, maar op de website van Pandora is te lezen in de actievoorwaarden dat de cadeauactie alleen geldt in conceptshops van Pandora. Er staat echter niets over andere winkels die producten verkopen van Pandora.

Leibbrand heeft uiteindelijk te maken gehad met een zeer coulante juwelier, want die heeft hem alsnog de armband gegeven, ondanks dat hij niet meedeed met de actie.

Waar heb je nou recht op?

Oranje zegt dat de actievoorwaarden wel toegankelijk moeten zijn. In het geval van Pandora moet je via de website eerst op 'Veelgestelde vragen' klikken, vervolgens op 'Sales & Promotions' om daar een knop naar de actievoorwaarden te vinden. "Het is mooi als er in de advertentie of op de website staat 'check of je winkel is aangesloten', want dan wijs je de klant er goed op."

In de televisiereclame van Pandora is dat allemaal niet duidelijk. Daarover zegt Oranje: "Pandora schetst dan een verkeerd beeld waarmee mensen op het verkeerde been worden gezet. Pandora moet de juiste informatie in de televisiereclame verschaffen."

Hoe lang mag je wachten op geld van een cashbackactie?

Soms moeten mensen lang wachten als ze meedoen aan een cashbackactie. Langer dan een maand wachten vindt Maryse Oranje niet redelijk. "Gebeurt de uitbetaling niet, dan moet je daar zelf achteraan, heel vervelend. Je moet dan zelf mails gaan sturen."

De late betaling blijkt ook een hekel punt te zijn voor mensen die Radar hun ervaring hebben laten weten met dit soort geld-terug-acties. Zo moest Francien drie maanden wachten op haar 70 euro van stofzuigerfabrikant Dyson. Armin zou zijn geld terugkrijgen als hij geitenkaas kocht, maar het geld is nooit gestort. Gerard heeft zijn 35 euro van Epson ook nooit ontvangen. Thea en Marcel kochten een wasdroger bij BCC en zouden een waardebon krijgen. Je raadt het al: nooit ontvangen.

Tips

Lees de actievoorwaarden als je wil meedoen aan een cashbackactie en google of er al recensies over te vinden zijn. Zijn de recensies slecht? Begin er dan niet aan.

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie