Binnenland

Geberit winnaar Loden Radioleeuw 2017

foto: Radar Radiofoto: Radar Radio
  1. Nieuwschevron right
  2. Geberit winnaar Loden Radioleeuw 2017

[AVROTROS] Geberit wint de Loden Radioleeuw voor het meest irritante reclamespotje van 2017. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door het AVROTROS-consumentenprogramma Radar. De afgelopen weken brachten 5251 consumenten hun stem uit op Only for Men, Geberit, Voltaren, Autotaalglas en AutoTrack.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Geberit wint de Loden Radioleeuw voor de reclame 'Stank hoeft niet te stinken'. Volgens de fabrikant van sanitairproducten poepen Nederlanders 400 keer per jaar en spenderen daarmee dus jaarlijks 50 uur in de stank. Een nieuw toiletsysteem van Geberit zou stank direct vanuit de toiletpot verwijderen door middel van een 'energiebesparend geurzuiveringsonderdeel'.

Raymond Koopman, marketingmanager van Geberit, reageert: "We hadden niet als doel de Loden Radioleeuw te willen winnen, dus daar zijn we niet blij mee. Aan de andere kant zijn we wel blij met de extra aandacht voor het probleem. Stank op het toilet hoeft niet. We weten dat stank en stinken onderwerpen zijn die heel herkenbaar zijn voor mensen en waar mensen het liefst niet mee geconfronteerd mee willen worden. Om het probleem op te lossen en je het niet benoemt en niet onder de aandacht brengt, ben je het gewoon aan het negeren en negeren is geen probleem oplossen."

'Dodelijk onsmakelijk'

Luisteraars ervaren de "schijtreclame" als "dodelijk onsmakelijk" met een "irritante stem" en "te vaak gehoord" waardoor men "de radio heel vaak op stil draait zo door de dag". Ook vindt men dat "de slogan feitelijk onjuist is, want waarom zou het anders stank heten als het niet hoeft te stinken?".

Geberit won de prijs nipt en kreeg 27,6% van de stemmen, gevolgd door Only for Men met 26,2% en Voltaren met 23%. AutoTrack en Autotaalglas zijn de hekkensluiters met respectievelijk 12,4% en 10,8% van de stemmen. Dit jaar stemden er dubbel zoveel mensen in vergelijking met afgelopen jaar.

Maandag 4 december 2017 reikt Radar in de televisieuitzending om 20:30 op NPO 1 de Loden Leeuw uit voor de meest irritante televisiereclame en de meest irritante BN'er in een spotje.

Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Geberit winnaar Loden Radioleeuw 2017

Ster advertentie
Ster advertentie