Binnenland

Seniorenvoordeelpas laat 50-plussers betalen voor niet-bestaande korting

foto: Radar Radiofoto: Radar Radio
  1. Nieuwschevron right
  2. Seniorenvoordeelpas laat 50-plussers betalen voor niet-bestaande korting

[AVROTROS] Bespaar minimaal 500 euro per jaar, ontvang een hotelbon ter waarde van 185 euro en krijg korting bij 150 webwinkels. Met die drie beloftes adverteert Seniorenvoordeelpas.nl dat een kortingspas aanbiedt voor vijftigplussers. Kosten? 23,95 euro per jaar, maar kan Seniorenvoordeelpas die beloften waarmaken?

Seniorenvoordeelpas laat 50-plussers betalen voor niet-bestaande korting

Radar deed onderzoek naar aanleiding van meerdere reacties die binnen waren gekomen over het bedrijf uit Eindhoven. Zo belden we met veertien winkels met de vraag of zij bekend zijn met deze kortingspas. Dat bleek niet zo te zijn. De klantenservice van de Bijenkorf wist van niks, net als onder meer Bonprix en Europcar. Volgens de eigenaren van Seniorenvoordeelpas komt dit doordat zij afspraken maken op 'hoog niveau' en dat alle medewerkers daar niet perse van op de hoogte zijn. "Erg vervelend", zegt medeoprichter Edgar de Beule. "Wij behartigen de belangen van de 50-plusser, zodat zij bij minimaal 150 webwinkels korting krijgen. Als de consument deze zelfde feedback krijgt, zijn wij daar hoofd- en eindverantwoordelijk voor."

Hoofdkantoren weten van niks

Om te checken of de directies wel op de hoogte zijn van de Seniorenvoordeelpas belden wij ook naar hen. Op het hoofdkantoor van Douglas én Domino's Pizza hadden ze nog nooit van de pas gehoord. Na lang zoeken bleek wel het hoofdkantoor van C&A iets te weten van een samenwerking. "De Europese online shop heeft een overeenkomst met een overkoepelende organisatie waarvan Seniorenvoordeelpas.nl onderdeel is", laat een woordvoerder weten. "De korting is exclusief geldig in de online shop en niet in de Nederlandse filialen, zoals wordt gesuggereerd op de site van Seniorenvoordeelpas.nl. De Europese online shop heeft Seniorenvoordeelpas.nl gevraagd deze informatie met spoed te corrigeren zodat bezoekers niet op het verkeerde been gezet worden.”

'Schoolvoorbeeld van oneerlijke handelspraktijk'

Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten verbaasde zich toen hij de algemene voorwaarden van het bedrijf las. "Dit is een schoolvoorbeeld van een oneerlijke handelspraktijk. De algemene voorwaarden rammelen aan alle kanten", zo stelde hij. Janssens viel vooral over bedenktijd die kopers krijgen. "Er staat dat binnen 48 uur je pas gemaakt wordt, waarna je hem twaalf dagen later in huis hebt. Dan ben je al door je bedenktijd heen, volgens de voorwaarden. Dat klopt niet." Daarnaast vindt hij dat klanten er duidelijk op gewezen moeten worden dat het om webwinkels gaat en niet de reguliere winkels. "Ik zie dat zo niet op de website staan."

'Een probleem los je op met een kop koffie'

Radar ontving diverse klachten over de Seniorenvoordeelpas. Zo kregen mensen de kaart maar niet geannuleerd of voelden zij zich geïntimideerd door het bedrijf. Zo schreef Lenie dat zij, nadat ze anderen had geadviseerd geen pas aan te schaffen, online gevolgd werd door de directeuren van het bedrijf. Ze hadden haar toegevoegd op Facebook en boden aan haar thuis op te zoeken om alles daar nog eens uit te leggen. Volgens De Beule moet dat niet als intimidatie worden opgevat. "Als je een probleem hebt ga je met een kop koffie met elkaar in gesprek. Een probleem moeten wij altijd oplossen."

Nationaal Ouderenfonds heroverweegt

Het Nationaal Ouderenfonds laat in een reactie weten geschrokken te zijn van de klachten van consumenten en de bevindingen van Radar. "Voor het Ouderenfonds staat het belang van ouderen voorop. Wij zullen naar aanleiding van deze bevindingen zo snel mogelijk met Seniorenvoordeelpas in gesprek gaan. Mochten ouderen met deze pas niet krijgen wat hen beloofd wordt, dan zullen wij onze Seniorenvoordeelpas direct vragen hun sponsoractie voor ons te beëindigen", laat een woordvoerder weten. De Beule gaat het gesprek graag aan. Hij ziet geen reden om de sponsoring te stoppen.

Reageren? Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie