Binnenland

'Katervrije prosecco Lidl kan niet katervrij zijn'

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Katervrije prosecco Lidl kan niet katervrij zijn'

[AVROTROS] Aan het einde van het jaar adverteert Lidl met een 'katervrije' prosecco die minder sulfieten bevat waardoor 'de kans op hoofdpijn verkleint'. Kan dat wel?

Voor 5,99 euro koop je deze week bij de Lidl een biologische prosecco. De Prosecco Spumante Extra Dry bevat volgens de reclame 'minder sulfieten dan vergelijkbare wijnen' waardoor de kans op hoofdpijn wordt verkleind. De reclame-uiting belooft dat de prosecco 'katervrij' is.

"Een wijn kan niet katervrij zijn", zegt culinair- en wijnjournalist Onno Kleyn. "Een kater krijg je door de alcohol. Alcohol zit er wel in. Ik denk dat het een uitglijer is van een copywriter die de klok heeft horen luiden."

Wat is sulfiet?

Sulfiet is volgens Kleyn een licht giftige stof, oftewel zwaveldioxide. "Voor verreweg de meeste mensen zijn de hoeveelheden sulfiet die in wijnen zitten geen probleem, maar wel voor mensen die er echt allergisch voor zijn. Zij krijgen daar geen hoofdpijn van, maar gaan wat hoesten."

Zit er minder sulfiet in biologische prosecco?

Dat klopt volgens Kleyn. "De biologische sector gebruikt doorgaans de helft minder sulfiet dan de reguliere sector. Dus dat is wel waar, maar de term 'katervrij' gaat niet op."

Waarom zit er sulfiet in wijn?

Kleyn legt uit dat er twee á drie keer in het productieproces sulfiet wordt toegevoegd aan de wijn. Daarmee worden foute bacteriën geremd en foute gisten krijgen dan geen kans. "Je krijgt dan een wijn zonder fouten, anders kan zo'n wijn gaan stinken bijvoorbeeld." Kleyn zegt dat rode wijn het minst aan sulfiet bevat, omdat daar het conserveringsmiddel tannine in zit. Witte en mousserende wijn heeft al meer sulfiet, maar het meeste sulfiet zit in zoete wijn. "Dat voorkomt dat de wijn niet verder gaat gisten en dat de fles ontploft."

Lidl verwijdert reclame-uiting

"Lidl claimt in haar beschrijving niet dat alcoholische drank de kans op hoofdpijn verkleint. Lidl stelt dat de kans op hoofdpijn bij verhoogde consumptie groter is als mensen gevoelig zijn voor sulfiet. Verder citeert Lidl de heer Richard Bampfield van Master of Wine dat het product minder sulfiet bevat en daardoor de kans op een kater kleiner is bij personen die gevoelig voor sulfiet zijn. Lidl vindt echter verantwoord gebruik van alcohol belangrijk. Lidl zal de uiting in deze hoedanigheid dan ook niet meer gebruiken en deze is verwijderd van de website."

'Katervrije prosecco Lidl kan niet katervrij zijn'

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie