Binnenland

Medicijnen in het vliegtuig: waar moet je op letten?

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Medicijnen in het vliegtuig: waar moet je op letten?

[AVROTROS] Je vliegt na je vakantie naar huis en, omdat je de longziekte COPD hebt, heb je zuurstof aangevraagd voor tijdens de vlucht. Vliegmaatschappij Transavia weigert die echter te geven tot na het opstijgen, terwijl je doktersverklaring zegt dat je het de hele vlucht nodig hebt. Waarom wordt dat geweigerd?

José en Nico Staneke boeken bij TUI een vakantie naar Portugal. Nico heeft de longziekte COPD en daarom heeft hij zuurstof nodig tijdens zijn vliegreis. Aangezien een mobiel zuurstofapparaat ruim vierduizend euro kost, regelt het gezin de zuurstof bij de boeking. Dat kost 150 euro. Nico heeft een doktersverklaring waarin staat dat hij de gehele vlucht die zuurstof nodig heeft. Transavia voert de vlucht naar Faro uit en bevestigt de aanwezigheid van zuurstof.

Geen zuurstof tot na opstijgen

De heenvlucht verloopt prima. Nico kan zonder problemen de gehele vlucht gebruik maken van de zuurstof. De problemen beginnen echter bij de terugvlucht. Eenmaal aan boord krijgt Nico te horen dat hij pas na het opstijgen de zuurstof krijgt. Daar is hij het niet mee eens. Dit zou uit veiligheidsoverwegingen zijn. Er ontstaat een woordenwisseling waarbij hij dingen zegt die hij achteraf niet had moeten zeggen. Hij biedt z'n excuses aan, nog in het vliegtuig.

Van boord gezet

Uiteindelijk blijken de gevolgen van de woordenwisseling groot te zijn, want beiden worden van boord gezet. Nico en José worden vervolgens aan hun lot overgelaten, want ze moeten zelf een nieuwe terugvlucht, hotel en taxi regelen. Dat brengt 486 euro aan extra kosten met zich mee. De enige mogelijkheid om terug te vliegen is een dag later met TAP Air Portugal via Lissabon in plaats van een rechtstreekse Transaviavlucht. Het is niet meer te doen voor TAP om op zo'n korte termijn nog zuurstof te regelen, dus vliegt het stel zonder zuurstof terug. Nico is er erg ziek van geworden en moet meer medicijnen slikken.

Norbert Cappetti van Transavia reageert dat omwille van veiligheidsoverwegingen per vlucht besloten wordt wanneer iemand z'n zuurstof krijgt. Dat kan dus direct zijn, of na het opstijgen. Wanneer de vliegveiligheid in het gedrang komt kan een gezagvoerder besluiten mensen van boord te zetten.

Waar heb je dan recht op?

Advocaat Caspar Janssens van Kneppelhout & Korthals Advocaten legt uit dat het voor Nico van tevoren duidelijk moest zijn wat de regels zijn. Janssens vindt dat Transavia de mensen dan ook niet zomaar aan hun lot had moeten overlaten. "Als luchtvaartmaatschappij heb je te zorgen voor zwakkere passagiers en die zet je niet uit het vliegtuig." Janssens vindt dat de daaruit voortvloeiende kosten, 486 euro plus 75 euro voor de ongebruikte zuurstof, voor rekening zijn van Transavia. "De onduidelijkheid over het beleid ligt bij Transavia. Die hadden bij de boeking, toen het zuurstof werd besteld, al duidelijk moeten maken wat de voorwaarden voor gebruik daarvan zijn. Dat hebben ze niet gedaan en dat is Transavia te verwijten." Op de heenvlucht kon Nico de hele vlucht gebruik maken van zuurstof. Terug ineens niet meer.

Wat zijn de gevaren om zonder zuurstof te vliegen?

Die vraag stelde de redactie aan het Longfonds. Een woordvoerder zegt dat de zuurstofspanning aan boord lager is dan op zeeniveau. "Mensen die een longziekte hebben kunnen meer benauwd zijn. Voor de meeste mensen met een longziekte is vliegen geen probleem. Als mensen dagelijks zuurstof gebruiken, zal dat in het vliegtuig ook moeten. Klachten tijdens de vlucht kunnen zijn: kortademigheid, hoofdpijn, duizeligheid en hoesten." Het Longfonds adviseert om voor boeking te overleggen met je eigen longarts welke maatregelen je moet nemen.

Transavia compenseert de schade

José dient een klacht in bij Transavia, maar krijgt nooit een reactie. Norbert Cappetti van Transavia legt uit dat dat komt doordat een medewerker per ongeluk de status van de klacht op 'afgehandeld' heeft gezet. Transavia biedt daarvoor z'n excuses aan. Daarnaast zal de luchtvaartmaatschappij alle gemaakte kosten ter waarde van 561 euro compenseren. De familie Staneke is er blij mee en vliegt in september weer met Transavia voor een nieuwe vakantie.

Waar moet je op letten met medicijnen?

Als je permanent medicatie gebruikt is het verstandig om een medische verklaring, een fit-to-fly-verklaring, aan te vragen bij je huisarts of behandelend arts. Die kan je dan ook vertellen of je extra maatregelen moet nemen. Voor mensen die bijvoorbeeld insuline moeten spuiten kan een verzoek ingediend worden bij de luchtvaartmaatschappij om deze gekoeld te bewaren. Transavia adviseert deze te bewaren in een koelzak of vacuumflacon, aangezien zij geen koelmogelijkheid aan boord hebben. Als je een mobiele zuurstofpomp wil meenemen aan boord zal deze aan specifieke eisen moeten voldoen. Elke luchtvaartmaatschappij heeft online gepubliceerd welke apparaten zijn goedgekeurd.

Daarnaast zijn er ook mensen die gebruik maken van opiaten, dat zijn medicijnen die vallen onder de Opiumwet. Een voorbeeld daarvan is ADHD-medicatie. Daar heb je speciale verklaringen voor nodig. Radarbezoeker Renzo vertelde dat dat veel gedoe is. Voor elk land moet hij een andere verklaring regelen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Daar moeten ook weer stempels op worden gezet. Dat brengt veel kosten met zich mee, het varieert volgens Renzo tussen de 85 en 150 euro.

Reageren?

Dat kan onder dit artikel op de website van Radar of plaats een reactie op de Facebookpagina van Radar. Dit artikel en meer consumentennieuws in je mailbox? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief van Radar.

Ster advertentie
Ster advertentie