Binnenland
AVROTROS

Recordaantal kinderen startten dit jaar een bedrijf: 'We willen in de Quote 500 terechtkomen'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Recordaantal kinderen startten dit jaar een bedrijf: 'We willen in de Quote 500 terechtkomen'

Afgelopen vijf jaar is het aantal ondernemers onder de 17 vervijfvoudigd. Nog nooit begonnen zoveel jongeren een bedrijf als dit jaar. Dat blijkt uit cijfers die de Kamer van Koophandel deelde met de redactie van Stax&Toine.

Vriendinnen Bodil (12) en Eline (12) uit Deventer zijn er twee van. Ze begonnen onlangs met een bedrijf dat persoonlijke cadeautjes koopt voor mensen en bedrijven die daar zelf geen tijd en zin in hebben. "Wij kennen alle winkels uit Deventer en kunnen heel goed shoppen", zegt Bodil. En het gaat ze nu al voor de wind, want ze hebben al een paar opdrachten van bedrijven die iets leuks voor een kerstpakket willen hebben.

Social media

Van de ruim 2500 jongeren die dit jaar een bedrijf startten, zijn de meeste actief in de retail; ze verkopen online kleding en accessoires. Maar veel jongeren verkopen ook cupcakes, bezorgen ontbijtjes, maken websites, bedrukken kleding, fotograferen en tuinieren. Ze zijn kortom actief in veel branches, vertelt Angèle Magré-de Monyé van de Kamer van Koophandel.

Er zijn een paar redenen waarom het aantal jonge ondernemers afgelopen jaren flink toeneemt, zegt ze. "Ze hebben de media mee. Ze kunnen met zes muisklikken over de hele wereld spullen bestellen. Dat is veel makkelijker geworden." Daarnaast speelt social media een rol. "Ze zien via Instagram, Pinterest en Facebook dat vrienden en leeftijdgenoten een bedrijfje starten en haken aan."

'Gewoon leuk'

En een andere reden is dat de arbeidsmarkt afgelopen jaren veranderd is, veel flexibeler is geworden, vertelt Magré-de Monyé. Veel ouders hebben bijvoorbeeld zelf een bedrijf. Voor hun kinderen is de stap om dan ook iets te starten heel vanzelfsprekend. "Ik verwacht dat de stijgende lijn van het aantal jonge ondernemers komende jaren ook doorzet."

Eline en Bodil vonden het gewoon leuk om een bedrijfje te beginnen. Toen ze nog jonger waren verkochten ze ook al spulletjes op een kleedje op de stoep. Ze zijn heel serieus in hun business, maar alles zelf doen is nog wat ingewikkeld. Hun ouders helpen met de administratie.

Een imperium

Magré-de Monyé vindt het bijzonder dat jongeren de stap zetten. "Juist in een tijd waarin de wind tegen zit en veel ondernemers stoppen, beginnen zij een bedrijf. Zij zien absoluut geen barrières." Wat haar ook opvalt is dat de jonge ondernemers ook bezig zijn met duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. "Ze houden er bijvoorbeeld rekening mee dat ze geen plastic verpakkingen gebruiken. Ze zijn echt bezig met hun ecologische voetstap."

Veel van deze jonge bedrijven stoppen er naar een paar jaar ook weer mee, erkent Magré-de Monyé, maar dat is logisch. "Veel jongeren zien het als een bijbaan. Als er weer iets anders op hun pad komt stoppen ze er mee. Ze zijn veel minder traditioneel dan de oudere ondernemers." Bodil en Eline denken niet dat dat voor hen geldt. Zij zijn vastbesloten om een imperium op te bouwen. "Wij willen zo snel mogelijk in de Quote 500 terecht komen", zegt Eline.

Meer kinderen dan ooit starten onderneming

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma.

Ster advertentie
Ster advertentie