Achtergrond
KRO-NCRV

'Kinderarbeid is de verantwoordelijkheid van de consument'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Kinderarbeid is de verantwoordelijkheid van de consument'

Terre des Hommes start vandaag een publiekscampagne tegen de manier waarop mica wordt gewonnen. De organisatie roept Nederlandse consument op om een petitie te ondertekenen. Daarom vandaag in Spraakmakers de stelling: "Kinderarbeid is de verantwoordelijkheid van de consument."

Mica is een mineraal dat in mobieltjes, verf, shampoo en auto’s zit. In onder andere India winnen 6-, 7- en 8-jarigen mica voor een kwartje per dag. Weinig mensen zullen vóór kinderarbeid zijn, maar hoe houd je dit tegen? Geen producten meer kopen waar mica in zit? Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Verantwoordelijkheid bedrijven

Volgens Terre des Hommes zit in een auto gemiddeld 1 à 2 kilo mica verwerkt. "Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zij mica inkopen op plekken waar geen kinderarbeid zit", aldus Jos de Voogd van Terre des Hommes.

Daarnaast ligt de verantwoordelijkheid ook bij de overheid. Dat vindt ook luisteraar Gerard Brummer. "Ik ben voor zo min mogelijk overheidsbemoeienis, maar in dit geval zouden overheden op basis van bewezen bevindingen moeten ingrijpen. Net zoals producten worden verboden, in welke bepaalde (gif)stoffen zitten, zouden ook producten verboden kunnen worden die met kinderarbeid tot stand zijn gekomen. Maar ja, veel wordt dan veel duurder en een aantal bedrijven zal ophouden te bestaan. Het eeuwige dilemma: Waarvoor te kiezen? Economie of mensenrechten?"

Volgens Tomas Friedhoff kunnen consumenten zeker een verantwoordelijkheid nemen. Zelf had hij tot op heden nog niet van Mica gehoord. "Ik koop dus volgende keer niet ‘n iPhone maar ‘n Hollandse Fairphone!"

Ster advertentie
Ster advertentie