Achtergrond
KRO-NCRV

'Na het overlijden van mijn moeder kwamen we in een verschrikkelijk onduidelijke janboel terecht'

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Na het overlijden van mijn moeder kwamen we in een verschrikkelijk onduidelijke janboel terecht'

Uitvaartondernemers zijn schimmig over de kosten die ze in rekening brengen, dat meldt de Consumentenbond vandaag op basis van eigen onderzoek. Daarom vandaag de stelling in Stand.nl: 'De kosten van een uitvaart zijn te onduidelijk'.

Ivo Brautigam reageerde na de uitzending vanochtend op de stelling. "Mijn moeder is onlangs overleden. Wij kwamen in een verschrikkelijk onduidelijke janboel terecht. Onduidelijke kosten, dat op de eerste plaats, maar daarna gingen de begrafenisindustrie op volle toeren: voor alles moesten we enorme bedragen betalen.

'Je betaalt de hoofdprijs voor een waardig afscheid'

Aan de dood wordt volgens Brautigam enorm veel verdiend. "Treurig. Het ergste is dat je de overledene een waardig afscheid wil geven. Maar daar betaal je de hoofdprijs voor."

Volgens de consumentenbond communiceren veel uitvaartondernemers niet over hun kosten op hun website. Bovenop offertes komen soms nog plots rekeningen voor bijvoorbeeld de ontvangst bij het crematorium.

Consumenten kunnen heel veel dingen zelf regelen

Marieke Henselmans, auteur van het boek ‘Laat je niet kisten door de commercie’ deelt die visie. Zij zegt dat ook verzekeraars vaak geen duidelijk beeld geven welke kosten gedekt zijn en wat daar nog bovenop moet worden betaald. Ze raadt consumenten daarom aan zich ruim op tijd in de materie te verdiepen.

Op het moment dat er écht knopen moeten worden doorgehakt zijn mensen vaak zo emotioneel dat dat vaak niet lukt. Bovendien benadrukt ze dat ‘mooi’ en ‘duur’ niet hetzelfde zijn. Consumenten kunnen heel veel dingen zelf regelen. Een uitvaart wordt daar niet alleen persoonlijker, maar ook mooier van.

Omstandigheden zijn altijd verschillend

Sabina Franken, directeur uitvaartverzorging van Yarden is het op dat laatste punt met Henselmans eens. Maar verder verwerpt ze de kritiek van haar en van de Consumentenbond. Het is volgens Franken vrijwel onmogelijk om algemene dingen te zeggen over de prijzen van een uitvaart, omdat de omstandigheden altijd verschillend zijn. Bovendien kunnen consumenten altijd meerdere offertes opvragen.

Stand.nl: De kosten van een uitvaart zijn te onduidelijk

Ook Spraakmaker worden? Meld je aan voor de community!

Wij zijn op zoek naar mensen die met ons willen meepraten en meedenken over onderwerpen op de radio. Daarom willen we graag van jou horen wat jij vindt dat nieuws is. Of wat nieuws zou moeten zijn.

We horen elke dag vooral meningen over het nieuws. Maar is het niet veel interessanter om mensen vanuit hun ervaring aan het woord te laten? Dat alles vanuit het principe: vertel ons wat je weet, niet alleen wat je vindt. Lijkt het jou interessant hierover mee te praten of wil je meer informatie? Mail naar spraakmakers@kro-ncrv.nl of meld je aan!

Ster advertentie
Ster advertentie