Achtergrond
EONOS

De drie trends van filmjaar 2017

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De drie trends van filmjaar 2017

Hollywood beleefde een roerig 2017. Er werden een aantal pareltjes van films geproduceerd, maar het meest ging de aandacht uit naar de #MeToo-discussie. Onze filmrecensent Rick de Gier keek afgelopen jaar een flinke lading films en heeft voor ons de drie filmtrends van het afgelopen jaar op een rijtje gezet.

De #MeToo-discussie begon in oktober, dus films erover zijn er niet. Dat zal nog een of twee jaar duren. Maar wat je wel ziet in de films van 2017 is dat feminisme en emancipatie een duidelijke trend zijn van het jaar. Een van de films die dat het meest laat zien is 'Wonder Woman'. "Het is een van de belangrijkste films op dit vlak. Het is een de eerste superheldenfilm die succesvol is en over een vrouwelijke heldin gaat. Het is een de eerste blockbuster die door een vrouw geregisseerd is. En door het succes van deze film hebben meer films met vrouwen in de hoofdrol groenlicht gekregen."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Een paar jaar geleden was er de #OscarsSoWhite hashtag, die de sociale media domineerde tijdens de jaarlijkse filmawards. Dit jaar was het met de diversiteit op het filmfeest een stuk beter gesteld. In 2017 kwamen ook de nodige films die over diversiteit en ras gingen uit. "Het is duidelijk iets dat speelt. 'Get Out' is de film die in Amerika misschien wel het best besproken is. Veel critici vonden het een erg goede film, hebben het op 1 gezet in de jaarlijstjes. De thematiek die er in zat was voor veel mensen belangrijk - de film gaat over latent racisme, eigenlijk het soort racisme waar het hier in Nederland over gaat als we het over de Zwarte Piet-discussie hebben. De juiste film op de juiste plek."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

De toestand van de wereld is de derde en laatste trend die de films van 2017 domineerde. "De film 'Mother' is een interessante wat dat betreft. In de film komen steeds meer onuitgenodigde gasten over de vloer in een huis van de twee hoofdpersonen. Steeds meer gaat mis, ze slopen alles. Maar eigenlijk is het geen horrorfilm: het is een parabel van hoe wij met de wereld omgaan. De 'mother' zou je kunnen zien als de Moeder Aarde en de gasten als de mensen die het kapot komen maken."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Rick de Gier over filmjaar 2017

De top 5 van Rick de Gier

5: A Ghost Story
4: The Square
3: Blade Runner 2049
2: Moonlight
1: Paterson

Ster advertentie
Ster advertentie