appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharestar-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afspeellijst Je afspeellijst is leeg

Vijf zinvolle mislukkingen op een rij

giphy.com
woensdag 6 december 2017 | KRO-NCRV | Redactie De Ochtend Twitter

Als iets gigantisch mislukt hebben we al snel de neiging om dat zo snel mogelijk weer te vergeten. Of het nu een wetenschappelijk onderzoek gaat of een groot project. Niemand loopt graag met zijn mislukkingen te koop. 

Maar volgens hoogleraar Paul Iske, oprichter van het instituut van briljante mislukkingen, hoeven we ons nergens voor te schamen. Iske in De Ochtend:” We leren echt van onze fouten, daar is veel te weinig aandacht voor. Nederland kent helaas nog een te grote afrekencultuur.”  

Vijf mislukkingen waar we iets van kunnen leren:

1. Het wondermiddel Viagra

De Farmaceut Pfizer wilde een medicijn ontwikkelen tegen pijn op de borst en hoge bloeddruk. Hij investeerde zes jaar lang in onderzoek. Na zes jaar onderzoek bleek het medicijn toch niet te werken. Wel meldden patiënten erecties als bijeffect. Tegenwoordig wordt het middel viagra door miljoenen mensen wereldwijd gebruikt.

2. De chocoladepunt onderin de Cornetto

De voorloper van de Cornetto is ontwikkeld door de Italiaanse ijsmaker Spica. Unilever kreeg er lucht van en besloot het ijsje na te maken. In 1985 is de Cornetto op de markt gebracht zoals wij die nu kennen: een ijshoorntje gevuld met chocoladesaus en vanilleroomijs, bovenop bestrooid met stukjes hazelnoot en chocolade. Met ook het chocoladepuntje onderin, maar dit was onbedoeld. Unilever zag dit dan ook als probleem. Daarom deden zij jaren onderzoek om dit op te lossen, met succes.

Er kwam een nieuwe Cornetto op de markt zonder een chocoladepuntje onderin. Maar de consumenten waren teleurgesteld. Zij vonden het een onmisbaar onderdeel. Unilever besloot daarom, alle investeringen ten spijt, om het terug te draaien en de chocoladepunt weer toe te voegen. 

3. Mislukt onderzoek naar ADHD 

In 2012 is onderzoek gedaan naar het effect van nicotinamide op ADHD. Gekeken is of zo’n voedingssupplement ADHD-symptomen zou verminderen. Tot teleurstelling van de wetenschappers was dat niet het geval. Geen enkel wetenschappelijk tijdschrift was geïnteresseerd om die resultaten te publiceren. En toch wilden de wetenschappers met zo’n artikel voorkomen dat andere wetenschappers hetzelfde onderzoek nog een keer zouden herhalen. Na veel getouwtrek heeft een tijdschrift het onderzoek toch gepubliceerd. 

4. De supersnelle ijskoffie

Een Griekse barman wilde een koude chocolademelk maken. Maar in plaats van Nesquick chocoladepoeder deed hij oploskoffie in de blender. De supersnelle koude koffie is in Griekenland een enorm succes. Tegenwoordig is De Frappe zelfs in Italië, koffieland bij uitstek, enorm populair. Soms leiden foutjes tot nieuwe ontdekkingen. 

5. De tattoo van tennisser Stanislas Wawrinka

De Zwitserse tennisser Stanilas Wawrinka heeft een tattoo met een gedicht van de Ierse dichter Samuel Beckett op zijn onderarm. Daarop de tekst “Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better.” De tattoo herinnert Wawrinka aan een kansloze wedstrijd tegen Novak Đoković. In 2014 won Wawrinka de Australian Open, in 2015 Roland Garros en in 2016 de US Open. Kortom, geef nooit op!

Bekijk hier het gesprek met hoogleraar Paul Iske:

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1