Achtergrond

Liever een foundation dan een Ferrari

foto: Twitter / ANP: Quote500 van 2016foto: Twitter / ANP: Quote500 van 2016
  1. Nieuwschevron right
  2. Liever een foundation dan een Ferrari

[KRO-NCRV] Vandaag komt de nieuwe Quote500 uit. Het speciale nummer van het tijdschrift Quote is anders dan anders, zegt hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck in het Mediaforum van De Ochtend. Hij koos ervoor meer aandacht te geven aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de superrijken van Nederland.

Sander, had jij genoeg van zeiljachten en Ferrari’s of zijn de rijken zelf ook veranderd?

Ik denk dat de rijken ook wel aan het veranderen zijn. Dat moet je een beetje in de tijd zien: de Quote500 wordt met name bevolkt door babyboomers. Nieuw geld, verdiend in de jaren 70, 80 en 90. Die mensen hebben daarna een vermogensontwikkeling doorgemaakt. In die fase ben je vaak veel bezig met jezelf. Geld verdienen is ook verslavend. Ze zien nu dat ze in de herfst van hun carrière komen en gaan nadenken: wat betekent mijn vermogen eigenlijk voor mij?

Ben jij bewust bezig ze een nieuw imago aan te meten?

Beide, het is er en ik kies hiervoor. De Quote500 was een beetje een lastige erfenis voor mij. In de jaren 90 toen het begon werd iedereen rijk, het kapitalisme had gewonnen. Het denken over rijkdom en vermogen is nu veranderd. Daar gaan we in mee. We vinden het belangrijk dat we de mensen ook echt spreken. We zijn geïnteresseerd in hun verhaal, of ze nu 60 of 70 miljoen hebben.

Miljonair Frans Vogel zegt in het blad: “Met waardering en succes komt ook een bepaalde verantwoordelijkheid.” Kom je dat vaker tegen bij de superrijken?

Ja, ik vond het mooi dat hij dat zei. Hij is van het snelle geld, verdiend op de beurs. We vroegen hem of hij zich daardoor meer verantwoordelijk voelt voor een goede omgang ermee. Ja, eigenlijk wel, zei hij. Dat is ook wel een discussie die we als Quote willen starten: of de rijken misschien wat meer open kunnen zijn over hun vermogen, en meer verantwoordelijkheid willen tonen in hun omgang ermee. Dus niet je verstoppen in Zwitserland, maar gewoon je verhaal vertellen.

Tegelijk zegt Vogel ook: “Wat blijft er over als je de pijp uit gaat en in de oven wordt geschoven. Ik wil echt nog wel wat betekend hebben.” Dat klinkt toch alsof hij vooral zichzelf op het oog heeft?

Het element van ‘ik wil niet vergeten worden’, het prestige-element, dat zit er wel bij. De eigen foundation is het nieuwe statussymbool. Het is opvallend: als rijken geven, maken ze niet een paar miljoen over naar een bestaande organisatie. Ze richten er een op, en zeggen eigenlijk: ik doe dat liever zelf. Ik vind dat nog altijd beter dan dat ze een Ferrari kopen.

Denk jij dat mensen voor dit soort interviews de Quote500 gaan kopen, of is het toch gewoon uit ordinaire nieuwsgierigheid?

Beide, hoop ik. De lijst is er ook nog steeds, completer en eerlijker dan ooit. We geven er een inhoudelijke draai aan. Daarnaast krijg je een aardig beeld van de privévermogens. Vermogen is een harde graadmeter, dat kun je tellen. Het is de meest aangewezen vorm om een ranking te maken. Er is wel eens geprobeerd een ranking te maken van wie het meeste weggeeft. Dat is niet te doen.

Is Quote weleens gedagvaard omdat mensen ten onrechte op de lijst stonden?

We leggen het resultaat altijd voor, dan kunnen mensen reageren. Reageer je niet of gooi je de hoorn erop als we bellen, dan heb je ook geen recht van spreken. Dat gebeurt echt, er zijn hele onvriendelijke rijken. Ik vind dat het het beste is de media gewoon te woord te staan.

De Quote500 is ook wel ‘Handboek voor Boeven’ genoemd. Komt de privacy van de rijken er niet door in gevaar?

Sommige rijken worden boos omdat hun privacy geschonden wordt. Ik vind het kletskoek dat de Quote500 gevaarlijk zou zijn. We publiceren geen adressen of persoonlijke gegevens. In de tijd van de grote ontvoeringen in de jaren 80 waren wij er nog helemaal niet. In een tijd dat een groot deel van het geld bij een kleine groep mensen zit, is het goed om dat in kaart te brengen.

Wat is voor jou de meest opvallende persoon in deze uitgave van de Quote500?

Het zijn wel oude bokken aan het worden, want het zijn veel babyboomers. Jitse Groen is opvallend vind ik. Hij is de man achter Thuisbezorgd.nl. Het bedrijf heeft nog geen winst gemaakt, hij heeft wel een vermogen van 600 miljoen. Hij wilde niet met ons praten overigens. Ik ben bij hem langs geweest met een Thuisbezorgd-uniform aan en een pizzadoos met de Quote erin. Dat staat in een filmpje op onze site. Helaas was hij niet thuis. Je kunt op het filmpje zien waar hij woont inderdaad. Maar dat is ook bekende info. Hij woont in een groot huis aan de boulevard van Noordwijk. Als je onbekend wilt blijven, moet je daar niet gaan wonen.

De nieuwe Quote ligt vanaf donderdag 2 november in de winkel

Ster advertentie
Ster advertentie