Achtergrond

Paul Römer: 'NPO scoort prijzen, RTL stort in'

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Paul Römer: 'NPO scoort prijzen, RTL stort in'

[KRO-NCRV] 'RTL stort aan alle kanten in. Ze zijn toen het goed ging vergeten nieuwe formats te ontwikkelen.' Dat zei Paul Römer, directeur van de NTR, vandaag in het Mediaforum van De Ochtend.

Römer reageerde in het Mediaforum van donderdag op twee Europese televisieprijzen die Nederland kreeg in Berlijn. De EO kreeg een prijs voor De Anti Pest Club en de NTR won met BNNVARA de prijs voor beste nieuwe format met Het Instituut.

Volgens Römer staan we er in Nederland goed voor op creatief gebied. "Er waren vier Nederlandse formats genomineerd voor de prijzen in Berlijn. Ik ben de Nederlandse gids even doorgelopen, je ziet dat er veel nieuwe programma's worden gemaakt. Ook programma's met verrassende kantjes eraan. Het is levendiger dan het de afgelopen jaren geweest is."

'Vergeten om nieuwe programma's te kweken'

Bij RTL ziet Römer een negatief gevolg van goede jaren met hoge kijkcijfers. Römer: "Als het goed gaat met een zender is er weinig drang om te vernieuwen. Men redeneert: de programma's zijn goed, dus bestellen we ze maar weer een jaartje bij. En men vergeet dan nieuwe formats te ontwikkelen. Dat zie je nu bij RTL. Dat stort aan alle kanten een beetje in. Ze zijn jarenlang zeer succesvol geweest en zijn vergeten een nieuwe generatie programma's te kweken".

RTL is wel met nieuwe programma's gekomen, maar die hebben tijd nodig, weet Römer. "Het duurt wel even voor je nieuwe programma's op de buis hebt gebracht en het publiek eraan gewend geraakt is. Daar gaan wel een of twee seizoenen overheen. Dus een dip kan best een poosje duren."

Nieuwe programma's moeten de tijd krijgen, aldus Römer. "Dat gebeurt niet altijd meer tegenwoordig. Je wordt snel afgerekend op 1 seizoen, terwijl sommige programma's gewoon meer tijd nodig hebben om te kunnen groeien".

'Experimenteren op NPO 3 werkt goed'

Zijn eigen publieke omroep investeert veel in nieuwe programma's, ondanks de bezuinigingen. Römer: "We hebben NPO 1 als breed net, en NPO 3 als het experimentennet. Daar kan je kweken. En als het goed wordt, kun je het doorschuiven naar NPO 1 of 2 om het daar groot te laten worden. Dat systeem werkt goed. Ik vind dat ook onze taak. We zijn er niet om succesvolle programma's tien jaar op de buis te houden, maar om nieuwe trends aan te voelen en andere doelgroepen in de maatschappij aan te spreken. Daarvoor moet je veel experimenteren".

'We zijn onderscheidend'

Dat een programma als 'Dit was het nieuws' weer terugkomt, is daarmee niet in tegenspraak, vindt Römer. "Als je naar ons hele programmapakket kijkt, is acht procent van wat we maken amusement, en een klein deel daarvan zijn dit soort programma's. Daarover hoor je weleens: dit kan ook bij de commerciëlen. Er zijn misschien wel een aantal programma's waar dit voor geldt. Maar als je naar het geheel kijkt wat de publieke omroep aanbiedt, zijn we echt wel onderscheidend van wat de commerciëlen aanbieden. We hebben alle twee bestaansrecht".

Nieuwe programma's maken moeizame start

We hebben even voor je uitgezocht hoe zes nieuwkomers op de Nederlandse televisie het doen sinds hun start deze maand. Dit zijn de resultaten:

Eerste aflevering

Tweede aflevering

Derde Aflevering

Vierde aflevering

Programma

Kijkcijfer/
marktaandeel

Kijkcijfer/
marktaandeel

Kijkcijfer/
marktaandeel

Kijkcijfer/
marktaandeel

Kroongetuige (RTL)

780.000 / 17%

876.000 / 16,6%

660.000 / 13,7%

679.000 / 13%

Johnny into the Wild (RTL)

876.000 / 15,8%

792.000 / 13,2%

874.000 / 14,9%

Story of my life

987.000 / 17,5%

686.000 / 11,5%

771.000 / 12,9%

Ilse's Veranda (NPO)

924.000 / 16,6%

759.000 / 12,4%

Hotel Sophie

416.000 / 9,3%

324.000 / 6,6%

Little Big Stars (RTL)

798.000 / 14,4%

562.000 / 9,8%

Mediaforum

Ster advertentie
Ster advertentie