Achtergrond

Werken bij de corona-testlijn: 'Ik word uitgescholden en heb ze huilend aan de lijn'

foto: Redactie Alicantefoto: Redactie Alicante
  1. Nieuwschevron right
  2. Werken bij de corona-testlijn: 'Ik word uitgescholden en heb ze huilend aan de lijn'

Medewerkers van de landelijke coronatest-afsprakenlijn van de GGD maken van alles mee. Ze spreken verdrietige mensen, bange mensen, boze mensen, blije mensen. Er valt geregeld ook wat te lachen, als de persoon aan de andere kant van de lijn bijvoorbeeld net een hert aan het schieten is. Op de corona-testlijn werken inmiddels bijna 7.000 medewerkers. In de nieuwe documentaire van NPO Radio 1 en Alicante krijgen vijf van hen een gezicht.

Carmen, Gijs, Bea en Nova werken bij de corona-testlijn. Ze hebben allemaal hun eigen motivaties om voor de afsprakenlijn te werken. De één wil z’n steentje bijdragen, de ander is simpelweg z’n baan kwijt. Nova vertelt bijvoorbeeld dat haar man arbeidsongeschikt is verklaard en dat extra inkomsten noodzakelijk zijn in haar huishouden met drie kinderen. Bea krijgt in het begin van de crisis het coronavirus en is zes weken uit de running. Ze vertelt dat verdriet haar motivatie geeft om haar steentje bij te dragen.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

ICT'er Gijs heeft in zijn ruime woning in Nijmegen een grote set van schermen, computers en tablets gebouwd. Samen met zijn hond Jinny werkt hij parttime voor de coronatestlijn. Soms staat 'ie bijna te dansen in de kamer, omdat hij merkt dat zijn verhaal niet doorkomt bij de persoon aan de andere kant van de lijn. Carmen vertelt over een koppel dat ze aan de lijn krijgt. Als ze toelicht dat de twee afstand van elkaar moeten houden, roept de man blij: "Gelukkig, want na veertig jaar wil ik dat wel eens."

GGD-vergissing

De medewerkers nemen de telefoon steevast op met de tekst 'Welkom bij het landelijke coronatest-afsprakennummer van de GGD, wilt u een afspraak maken voor een coronatest?' Veel mensen denken dan ook dat de medewerkers in dienst zijn bij de GGD, maar niets is minder waar. De telefonisten werken bij Teleperformance, een bedrijf dat callcenter-klussen uitvoert. Inmiddels is het bedrijf het grootste contactcenter van Nederland.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie