Achtergrond
BNNVARA

Boom Chicago: Amsterdamse comedy op internationaal niveau

foto: Boom Chicagofoto: Boom Chicago
  1. Nieuwschevron right
  2. Boom Chicago: Amsterdamse comedy op internationaal niveau

Begin jaren '90 worden twee Amerikaanse vrienden op reis door Europa verliefd op Amsterdam en ze willen er blijven. Wat doe je dan? Een Engelstalig improvisatie-theatergezelschap oprichten natuurlijk! Terwijl iedereen hen voor gek verklaart beginnen zij Boom Chicago, dat dit weekend zijn 25e verjaardag viert in Carré. Directeur Saskia Maas vertelde in De Nieuws BV hoe ze uitgroeiden tot een kweekvijver voor internationaal komedietalent.

Ontstaan

Het eerste dat oprichters Andrew Moskos en Pep Rosenfeld van Boom Chicago in Amsterdam deden, was een fax naar de Amsterdamse VVV sturen: "Are you ready for a really strange request? I don’t need help with a hotel reservation, a car rental or any of those traditional VVV-requests" begon het. "Would Amsterdammers (and tourists, I suppose) be interested in a […] show about Amsterdam and Holland in English?" Het antwoord op de fax was onverbiddelijk: het is een slecht idee want Nederlanders gaan niet naar Engelssprekend theater en toeristen komen al helemaal niet voor theater. Toch gaven zij niet op. Saskia Maas legt uit: "De belangrijkste regel in het improvisatietheater is: 'Yes, and...', in plaats van "Nee, want..", We hebben uiteindelijk toch doorgezet omdat in elk idioot plan wel iets goeds zit".

Moeilijkheden

Zeker in het begin waren er voor Boom Chicago verschillende uitdagingen. Het vinden van publiek en het beslechten van de taalbarrière waren de twee belangrijkste. Waarom werd het dan toch een succes? "We speelden in het begin bijvoorbeeld niet het hele jaar. Alleen in de zomer als de andere theaters dicht waren. Ook richtten we ons toen specifiek op toeristen." Toch wilden de oprichters al gauw naar de kern van wat voor hen comedy is: maatschappelijke betrokkenheid. "De makkelijke grappen over Amsterdam en toeristen waren relatief snel voorbij, daarna kwamen echte onderwerpen met grote statements."

"We wilden met comedy de onderwerpen blootleggen die je als Nederlander niet snel ziet. Zeker als je kijkt naar dingen als Zwarte Piet, daar hadden wij het in 2005 op een hele leuke manier over. Nu wordt je er mee doodgegooid." Boom Chicago wilde mensen echt aan het denken zetten.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Grote Namen

Heel wat grote namen in de comedy-wereld zijn begonnen bij Boom Chicago. Seth Meyers, host van Late Night, en Jordan Peele bijvoorbeeld. Maar wat maakt het Amsterdamse theater dan zo'n goede springplank. "Hier kunnen ze ontzettend veel vlieguren maken. In Amerika neem je lessen en kan je een keertje op een klein podium spelen." Ook het kritische Nederlandse publiek is een goede leerschool wat Maas betreft. "Wij zijn star wat betreft comedy. Nederlanders zitten graag met de armen over elkaar en moeten overtuigd worden."

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Het publiek is ook meer lokaal geworden volgens Maas. "Zeker onze verhuizing naar de Rozengracht heeft daar in meegespeeld." De cabaretiers krijgen ook inburgeringscursussen omdat ze voldoende kennis van Nederland moeten hebben. "Als ze er echt niet uitkomen wie Maxima is moeten ze maar improviseren."

Boom Chicago

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Facebook en Twitter

Ster advertentie
Ster advertentie