Achtergrond
KRO-NCRV

Zo gaat de politie betere bescherming bieden aan slachtoffers

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Zo gaat de politie betere bescherming bieden aan slachtoffers

De Nederlandse politie heeft sinds 1 juni 2018 een nieuwe aanpak om slachtoffers beter te beschermen. De privégegevens van mensen die aangifte doen moeten meer worden afgeschermd en agenten moeten consequenter inschatten of slachtoffers hulp nodig hebben. Hoe pakken ze dat aan? Hester Hageman, bij de Nationale Politie verantwoordelijk voor de positie van slachtoffers, vertelt erover bij Spraakmakers.

Afschermen van gegevens

De politie is van plan de gegevens van mensen die aangifte doen beter af te schermen. Maar dat blijkt lastig te zijn. "Het betreft een ICT-wijziging en dat gaat niet vanzelf. Maar we zijn ermee bezig", aldus Hageman. Ook als het technisch gezien rond is, is er nog geen garantie dat de gegevens van de slachtoffers afgeschermd blijven. "Agenten kunnen in het proces verbaal alsnog een telefoonnummer vermelden. Je blijft altijd afhankelijk van collega’s."

Meer aandacht voor slachtoffers

Naast de afscherming van gegevens is het prioriteit dat er meer aandacht komt voor slachtoffers. Met name tijdens het eerste gesprek: als er een melding of aangifte gedaan wordt. De politie wil dan beter registreren wat de slachtoffers is overkomen en wat ze eventueel nodig hebben.

Inmiddels is de politie een maand met de nieuwe aanpak aan de slag gegaan. In die maand zijn er ruim 30.000 slachtoffers geregistreerd aan de balie, vertelt Hageman. Hiervan zijn er 9.000 als kwetsbaar bestempeld. Maar wat is kwetsbaar? Hageman: "Die definitie is gebaseerd op wet- en regelgeving. Het gaat om zaken als minderjarigheid, maar ook om de ernst van het strafbaar feit, de impact op het slachtoffer en de context."

High Impact vs. veelvoorkomende criminaliteit

Bij de politie wordt er een onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde High Impact Crime, zoals roofovervallen en geweldsdelicten en de veelvoorkomende criminaliteit, zoals fietsdiefstal en stalking. Opvallend: slachtoffers geven aan dat delicten die niet als High Impact benoemd zijn, wel veel impact hebben gehad. Ze zijn bang voor herhaling, intimidatie of vergelding. Ook onder slachtoffers van veelvoorkomende criminaliteit is er dus behoefte aan extra begeleiding.

"Het is mooi dat we dat nu beter gaan registreren", zegt Hageman. "Dan kunnen we gericht kijken naar welke maatregelen we kunnen nemen. Maar ook naar wat andere instanties kunnen betekenen, zoals Slachtofferhulp, Veilig Thuis of partners in de zorg."

Betere samenwerking

Volgens Hageman zijn de meldingen van Veilig Thuis het afgelopen jaar aanzienlijk verbeterd. "Er waren allerlei verschillende soorten meldingen die je kon opmaken in het systeem, nu is dat één melding geworden. Ook hebben we afgesproken dat de politie een terugkoppeling krijgt van de zaak. Dat ontbrak in het verleden en dan ging je er maar vanuit dat een andere instantie de zaak aanpakt." De samenwerking liet dan nog weleens te wensen over.

Extra capaciteit

Wel kost de nieuwe werkwijze extra capaciteit bij de politie. Is die er? "We zijn hard bezig om dat op orde te maken", vertelt Hageman. "Het vergt meer tijd en daar hebben we ook compensatie voor gekregen."

In een pilot uit 2016 blijkt dat de nieuwe werkwijze gemiddeld vijf minuten langer duurt per slachtoffer. En dat geldt dan alleen nog maar voor de intake aan de balie. "De consequenties voor de opsporing, maar ook voor de telefonische bereikbaarheid, gaan we nog in kaart brengen in 2018. Daar gaan we dan ook in gesprek over met het ministerie", aldus Hageman.

Ster advertentie
Ster advertentie