Achtergrond

'Agrarisch boegbeeld? We zijn dol op Yvon Jaspers'

foto: NPO Radio 1foto: NPO Radio 1
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Agrarisch boegbeeld? We zijn dol op Yvon Jaspers'

De recente tv-serie Onze Boerderij van Yvon Jaspers was voor boeren een oppepper in de doorgaans kritische berichtgeving over de landbouw. "We missen een agrarisch boegbeeld. We zijn dol op Yvon."

De beeldvorming over boeren is niet altijd even best. Wekelijks verschijnen er verhalen over misstanden met dieren, bouw van megastallen of weidevogels en insecten die verdwijnen. Toch heeft de boer bij de gemiddelde burger een sterk imago. "We krijgen een dikke voldoende van de kritische burger", zegt Caroline van der Plas. Zij was jarenlang woordvoerder van de Nederlandse Vakbond voor Varkenshouders en geeft nu boeren PR-advies.

Dinsdag verschijnt een groot opinie-onderzoek van dagblad Trouw, waarin boeren openheid geven over hoe ze in het leven staan en hoe ze naar de toekomst kijken. NPO Radio 1 bespreekt de uitkomsten in een speciale uitzending van KRO-NCRV met de titel Boer zoekt toekomst. Van half tien tot twaalf uur komen verschillende boeren aan het woord. Landbouw-minister Carola Schouten reageert ook op de onderzoeksuitkomsten. In het onderzoek doen boeren hun zegje over de beeldvorming over de agrarische sector.

Boer zoekt toekomst

Tien boeren zijn dinsdagochtend a.s. te gast in de uitzending van Boer zoekt toekomst, een speciale aflevering van Spraakmakers en 1 op 1 vanaf een melkveehouderij in Flevoland. De boeren reageren op de uitkomsten van het grote opinie-onderzoek dat dagblad Trouw publiceert. Onder hen Alex Datema, Johan Leenders, Heleen Lansink en Arend Heida. Van 9.30 tot 12.00 uur op NPO Radio 1 onder leiding van Ghislaine Plag en Sven Kockelmann.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

"De maatschappij wordt kritischer en onze boeren hebben te maken met zeer veel maatschappelijke organisaties die zich bemoeien met voedselproductie", stelt boeren pr-expert Caroline van der Plas. "Natuurmonumenten, Vogelbescherming, Wakker Dier of Varkens in Nood; het zijn stuk voor stuk organisaties die de volle aanval inzetten op onze manier van landbouw bedrijven. Zij slagen erin elke dag wel iets negatiefs over de agrarische sector in de media te krijgen. Boeren balen daarvan."

Waarom zijn boeren niet in staat hun beeldvorming positief te kleuren?

"Dat heeft te maken met interne verdeeldheid in de agrarische sector. Er is veel versnippering. Om een voorbeeld te noemen: In Den Haag zijn 11 verschillende lobbyisten die opkomen voor de melkveehouderij; allemaal vanuit een deelbelang. Boeren zijn drukker om elkaar te bevechten dan samen een front te vormen om het goede van de sector te laten zien", aldus Van der Plas.

Hoe kunnen boeren beter voor de dag komen?

"We hebben de meest aaibare boodschap ter wereld en dat is: voedsel. Boeren moeten zich meer profileren als voedselproducenten. Boeren geven Nederland kleur en smaak. Geen land ter wereld levert zo veelzijdig, veilig en betaalbaar vlees, zuivel en vegetarische producenten als onze boeren, tuinders en akkerbouwers. Dat verhaal over ons eten moeten boeren veel meer op de voorgrond zetten."

Carolien van der Plas is bedenker van het fenomeen Boerenburgertweet, waarin wekelijks een andere boer aan bezoekers van sociale media uitleg geeft over zijn of haar werkzaamheden op de boerderij. Ook is ze mede oprichter van TeamAgro NL, waarin boeren gezamenlijk werken aan de promotie van de agrarische sector.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Ster advertentie
Ster advertentie